MA001 Marketing

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2020
Rozsah
2/2/0. 4-4-4. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Jan Mastný (cvičící)
Ing. Lada Popl Petránková (cvičící)
Garance
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D.
Katedra marketingu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Marketing seznamuje studenty se základy marketingu. Objasňuje nejdůležitější marketingové poznatky, důležité pro aplikaci marketingu v podnicích, organizacích, obcích a destinacích cestovního ruchu. Formou řešení teoretických a praktických problémů se posluchači seznámí se základním analytickým aparátem a získají schopnost jeho použití pro řešení konkrétních zadání.

Znalosti:
Student získá základní přehled o podstatě marketingu, marketingové koncepci, jednotlivých fázích marketingového řízení, důležitosti analýzy prostředí firmy a predikce jeho vývoje, marketingovém informačním systému a jeho součástech, nákupním procesu spotřebitelů i organizací, procesu výběru cílových trhů, marketingovém mixu v podobě „P“ i „C“.

Schopnosti:
Student je schopen řešit různá marketingová zadání, např. vypracování situační analýzy a jejího dopadu na činnost firmy; zpracování portfolia firmy; výběr cílových trhů; positioning a repositioning firmy (produktu, značky); vypracování marketingového mixu firmy aj. Tato schopnost je základem úspěšného uplatnění absolventa vysoké školy v manažerských funkcích na operační či střední úrovni managementu.

Dovednosti:
Student umí vysvětlit marketingový směnný proces; podrobně popsat jednotlivé fáze procesu marketingového řízení; analyzovat prostředí firmy, její portfolio i nákupní proces; identifikovat cílové trhy; na základě analýzy a výběru cílového trhu vypracovat návrh marketingového mixu.

Semináře předmětu mají přispět ke schopnostem studenta implementovat získané marketingové znalosti v praxi.
Osnova
  • 1. Úvod do studia předmětu – základní pojmy a definice.
  • 2. Volný čas, cestovní ruch a pohostinství.
  • 3. Marketing a marketingová koncepce; vývoj podnikatelských koncepcí.
  • 4. Služby, specifické vlastnosti služeb, aplikace marketingu v oblasti služeb a v neziskových organizacích.
  • 5. Marketingové řízení – podstata, specifika.
  • 6. Marketingové prostředí, jeho analýza a predikce vývoje prostředí.
  • 7. Marketingový informační systém; marketingové zpravodajství, marketingový výzkum – metody a techniky výzkumu.
  • 8. Výběr cílových trhů, proces výběru cílových trhů – segmentace, výběr trhů, stanovení pozice.
  • 9. Nákupní proces spotřebitele a organizací.
  • 10. Marketingový mix z různých pohledů; jednotlivé nástroje marketingového mixu.
  • 11. Nástroje marketingového mixu z pohledu nabídky – produkt, místo, cena.
  • 12. Nástroje marketingového mixu z pohledu nabídky – marketingová komunikace, lidé, balíčky, programové specifikace, spolupráce, procesy.
  • 13. Nástroje marketingového mixu z pohledu poptávky – hodnota vnímaná zákazníkem, náklady, dostupnost, komunikace.
Literatura
    povinná literatura
  • • Kotler, P., Armstrong, G. Marketing. Praha: Grada, 2004. 855 s. ISBN 978-80-247-0513-3
    doporučená literatura
  • • Jakubíková, D. Strategický marketing. Praha: Grada, 2008. 272 s. ISBN 978-80-247-2690-8
  • JAKUBÍKOVÁ Dagmar. Marketing v cestovním ruchu. Jak uspět v domácí i světové konkurenci. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 2012, 329 s. ISBN 978-80-247-4209-0
Výukové metody
Přednášky s praktickými aplikacemi. Samostudium literatury. Cvičení k prohloubení základních znalostí získaných z přednášek a samostudia. Samostatná práce studentů – řešení konkrétního úkolu zadaného a hodnoceného vyučujícími.

Příklady témat seminárních prací:
1. Analýza marketingového mixu ve vybrané společnosti.
2. Komparace marketingového řízení ve dvou vybraných neziskových organizacích.
3. Návrh na inovaci marketingové komunikace v odvětví gastronomie, hotelnictví a turismu.
4. Význam marketingových aktivit na trhu služeb.
5. Zhodnocení marketingových strategií ve vybrané společnosti.


Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 26/12;
Semináře - 13/0;
Samostatná příprava - 65/92;
Celkem - 104/104

Požadavky na zakončení: Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Semináře - podmínkou zápočtu jsou 2 úspěšně absolvované testy, minimálně 70% účast na cvičeních, aktivita;
Písemný test - 100/100 (minimální úspěšnost 60 bodů);
Celkem - 100/100
Metody hodnocení
Zvláštní podmínky a podrobnosti
- min. 70 % účast na seminářích (prez.)
- kladné hodnocení vypracované seminární práce (komb.)
Informace učitele
Témata seminárních prací pro studenty/studentky kombinované formy studia:
1. Hodnocení konkurenceschopnosti konkrétního zařízení cestovního ruchu.
2. Specifické vlastnosti firmy a hodnocení využití marketingu (analýza, návrhy).
3. Přístupy k hodnocení spokojenosti zákazníka (hosta, návštěvníka, klienta apod.).
4. Hodnocení marketingové komunikace zařízení cestovního ruchu (metody, prostředky, % výše finančních prostředků vyčleněných na marketingovou komunikaci a způsoby hodnocení její účinnosti).
5. Analýza působení vlivů makroprostředí na firmu (vlivy prostředí, konkrétní působení ve firmě, návrh opatření).
6. Důsledky působení finanční krize na firmu a návrh možných marketingových řešení.
7. Implementace „Green marketingu“ v cestovním ruchu.
8. Proces hledání dalšího rozvoje firmy s využitím Ansoffovy matice (produkty/trhy).
9. Analýza portfolia firmy s využitím BCG matice.
11. Analýza marketingové komunikace České republiky na zahraničních trzích.
12. Výběr nového cílového trhu.
13. Proces vývoje nového produktu - jeho úskalí.
14. Hodnocení cenové politiky firmy - klady a zápory.
15. Hodnocení nabídky pro využití volného času v ... (obci) pro cílový segment ....
16. Úskalí cestování rodin s malými dětmi (nabídka verzus potřeby)
17. Vypracování profilu našeho typického zákazníka.
18. Analýza změn v chování našeho zákazníka.
19. Analýza změn v chování konkurence.
20. Vlastní téma – pouze po dohodě s vyučující/vyučujícím.

Požadovaný rozsah seminární práce 6 – 10 stran.
Práce bude členěna na část teoretickou a praktickou.
Při psaní seminární práce je nutné vyznačovat odkazy na literaturu a další zdroje do textu práce (např. pod linkou).

Práce bude zaslána elektronicky na adresu vyučující/vyučujícího..
Termín odevzdání seminární práce pro studenty kombinované formy studia: 2 týdny před předpokládaným termínem zkoušky
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 4|4|4, celkem 12.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.