JC421 Český jazyk-2

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2022
Rozsah
0/16/0. 0 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Bartošová (cvičící)
Mgr. Jiří Holub, Ph.D. (cvičící)
Ing. Kateřina Homutová (cvičící)
Mgr. Daniel Lang (cvičící)
Garance
Mgr. Jiří Holub, Ph.D.
Katedra jazyků – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Předpoklady
JC410 Český jazyk pro cizince
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Předmět si mohou zapsat pouze cizinci, tj. ti, kdo nejsou Češi nebo Slováci.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit znalosti obecného i odborného jazyka na úroveň B2 Společného evropského referenčního rámce se zvláštním zřetelem na oblast hotelnictví a cestovního ruchu.
Znalosti: Student si upevní již nabyté běžné komunikační znalosti a prohloubí a rozšíří si speciálnější formy ústní i písemné komunikace. Seznámí se také s některými kulturními odlišnostmi českého prostředí a společensko-historickými reáliemi (např. svátky).
Kompetence: Student by měl být schopen zvolit vhodné dorozumívací prostředky s ohledem na určitou komunikační situaci a měl by si rozvíjet aktivní znalost spisovné češtiny a pasivní znalost češtiny obecné.
Dovednosti: Nabyté znalosti a kompetence by studentovi měly umožnit adekvátně a standardně se dorozumívat i v speciálnějších situacích, a to jak ústně (gratulace, přání, návštěva), tak písemně (pozvánka, obchodní dopis, žádost), a lépe porozumět i náročnějším mluveným projevům (přednáška) či psaným textům (učebnice, skripta).
Osnova
  • 1. Opakování kondicionálu a nepravidelného stupňování adjektiv a adverbií.
  • 2. Dativ plurálu.
  • 3. Fráze, které řekneme, když někomu k něčemu přejeme nebo gratulujeme.
  • 4. Lokál plurálu.
  • 5. Zásady slovosledu u minulého času, kondicionálu a reflexivních sloves (řekl jsem mu to x včera jsem mu to řekl).
  • 6. Instrumentál plurálu.
  • 7. Fráze, které řekneme, když někoho zveme na návštěvu, schůzku, nějakou akci ap. a fráze, které řekneme, když se nám tato akce může zkomplikovat.
  • 8. Vokativ substantiv.
  • 9. Charakterové vlastnosti a vzhled určité osoby.
  • 10. Substantiva typu turista a průvodce.
  • 11. Psaní neformálního dopisu.
  • 12. Vedlejší věty uvozené zájmenem který.
  • 13. Významové diference slov: průvodce – delegát – tlumočník; památka – památník – pomník; kostel – chrám – mešita – synagoga. Nejdůležitější české svátky.
Literatura
    povinná literatura
  • KESTŘÁNKOVÁ, Boccou, MARIE, HLÍNOVÁ, KATEŘINA, PEČENÝ, PAVEL, ŠTĚPÁNKOVÁ a DAGMAR. Čeština pro cizince: úroveň B2 : [vhodná pro všechny národnosti]. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0178-4. info
Výukové metody
Forma výuky je založená na aktivitách studentů ve vybraných komunikačních situacích v rovině ústní a písemné. Praktický nácvik probíhá formou simulací reálných situací a imitace jednoduchých struktur. Studenti tak získávají návyk používat vhodné komunikační prostředky s ohledem na konkrétní situaci.
Metody hodnocení
2 průběžné testy. Pokud se test napíše na 70–80 %, získá se 10 bodů. Pokud se napíše na 81–100 % získá se 20 bodů.
Za 70–80% aktivní prezenci se získá 10 bodů. Za 81–100% aktivní prezenci 20 bodů.
Závěrečná zkouška má formu elektronického písemného testu, v němž lze získat až 80 bodů.
Test doc. Celunové: maximálně 10 bodů
Celkově lze získat až 150 bodů. Známka je udělena podle této škálaly:
150–130 = A
129–110 = B
109–90 = C
89–80 = D
79–70 = E
69–0 = FX
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je nutno ukončit do konce zkouškového období daného semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.