BM2011PKD Prezentační a komunikační dovednosti - VOP

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2023
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Ľudovít Hajduk, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Löwenhöfferová, Ph.D., MBA (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen prakticky, podává teoreticko-metodologický základ efektivní komunikace a prezentace vlastních názorů jako základ řízení a vedení lidí v organizaci. Cílem je připravit studenty pro různé typy komunikace v praxi, tak aby pochopili základní principy komunikace a dokázali pomocí moderní prezentační techniky přesvědčivě prezentovat výsledky své práce. Vhodné dovednosti a návyky budou utvářeny ve cvičeních formou mikrovýstupů s rozborem, umožňujících získat zpětnou vazbu a umožnit účastníkům bezprostředně analyzovat své vlastní komunikační chyby a získat potřebnou rutinu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
schopen aplikovat soft skills v praxi
umět využít metody komunikace při veřejném vystoupení
znát specifika interkulturní komunikace
Osnova
  • • Teorie komunikace, komunikační proces, druhy komunikace a komunikační bariéry.
  • • Sociální percepce, sociální a vztahová schémata, asertivita, chyby a nedostatky ve vnímání.
  • • Verbální a nonverbální komunikace.
  • • Analýza paraverbálních prvků komunikace.
  • • Veřejný projev, základní atributy pozitivního působení na posluchače.
  • • Komunikační dovednosti, zvládání kritiky a stresu.
  • • Komunikační prostředí, komunikační klima, komunikační formy a kanály působení.
  • • Principy manažerské komunikace, řízení a vedení lidí.
  • • Základní metodické atributy kvalitní prezentace, zacílení a strukturování prezentace.
  • • Technické prostředky a infrastruktura pro prezentace, typologie a způsoby využití
  • • Elektronické prezentace – technické aspekty, optimální uspořádání a vizualizace.
  • • Interkulturní aspekty pozitivního působení při prezentacích a komunikaci.
  • • Evaluační a autoevaluační mechanismy komunikačního procesu, nové trendy v komunikaci.
Literatura
    povinná literatura
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi, druhé doplněné a přepracované vydání, Praha: Grada, 2010, 328 s., ISBN 978-80-247-2339-6.
  • PLAMÍNEK, J. Komunikace a prezentace, druhé doplněné a přepracované vydání, Praha: Grada, 2012, 200 s., ISBN 978-80-247-4484-1.
    doporučená literatura
  • NAKONEČNÝ, M. Obecná psychologie. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7040-922-3
  • BUCHTOVÁ-ŠMAJSOVÁ, B. Rétorika. Praha: Grada, 2010. ISBN 78-80-247-3031-8
  • KRPÁLEK, P., MUŽÍK, J. Lidské zdroje a personální management, Praha: Academia, sv. 23, 2017, 190 s., ISBN 978-80-200-2773-3.
Výukové metody
využití moderních aktivizujících metod jako je didaktická hra, situační metoda, participativní metoda, inscenační a brainstormigové metody a pod.
Metody hodnocení
aktivita studentů ve výuce - veřejné vystoupení
písemný referát
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023, léto 2024, zima 2024.