BM2011PKD Prezentační a komunikační dovednosti

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Soňa Gullová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Ľudovít Hajduk, Ph.D. (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen prakticky, podává teoreticko-metodologický základ efektivní komunikace a prezentace vlastních názorů jako základ řízení a vedení lidí v organizaci. Cílem je připravit studenty pro různé typy komunikace v praxi, tak aby pochopili základní principy komunikace a dokázali pomocí moderní prezentační techniky přesvědčivě prezentovat výsledky své práce. Vhodné dovednosti a návyky budou utvářeny ve cvičeních formou mikrovýstupů s rozborem, umožňujících získat zpětnou vazbu a umožnit účastníkům bezprostředně analyzovat své vlastní komunikační chyby a získat potřebnou rutinu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
schopen aplikovat soft skills v praxi
umět využít metody komunikace při veřejném vystoupení
znát specifika interkulturní komunikace
Osnova
  • • Teorie komunikace, komunikační proces, druhy komunikace a komunikační bariéry.
  • • Sociální percepce, sociální a vztahová schémata, asertivita, chyby a nedostatky ve vnímání.
  • • Verbální a nonverbální komunikace.
  • • Analýza paraverbálních prvků komunikace.
  • • Veřejný projev, základní atributy pozitivního působení na posluchače.
  • • Komunikační dovednosti, zvládání kritiky a stresu.
  • • Komunikační prostředí, komunikační klima, komunikační formy a kanály působení.
  • • Principy manažerské komunikace, řízení a vedení lidí.
  • • Základní metodické atributy kvalitní prezentace, zacílení a strukturování prezentace.
  • • Technické prostředky a infrastruktura pro prezentace, typologie a způsoby využití
  • • Elektronické prezentace – technické aspekty, optimální uspořádání a vizualizace.
  • • Interkulturní aspekty pozitivního působení při prezentacích a komunikaci.
  • • Evaluační a autoevaluační mechanismy komunikačního procesu, nové trendy v komunikaci.
Literatura
    povinná literatura
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi, druhé doplněné a přepracované vydání, Praha: Grada, 2010, 328 s., ISBN 978-80-247-2339-6.
  • PLAMÍNEK, J. Komunikace a prezentace, druhé doplněné a přepracované vydání, Praha: Grada, 2012, 200 s., ISBN 978-80-247-4484-1.
    doporučená literatura
  • NAKONEČNÝ, M. Obecná psychologie. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7040-922-3
  • BUCHTOVÁ-ŠMAJSOVÁ, B. Rétorika. Praha: Grada, 2010. ISBN 78-80-247-3031-8
  • KRPÁLEK, P., MUŽÍK, J. Lidské zdroje a personální management, Praha: Academia, sv. 23, 2017, 190 s., ISBN 978-80-200-2773-3.
Výukové metody
využití moderních aktivizujících metod jako je didaktická hra, situační metoda, participativní metoda, inscenační a brainstormigové metody a pod.
Metody hodnocení
aktivita studentů ve výuce - veřejné vystoupení
písemný referát
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, zima 2023, zima 2024.