UCP:CR166 Systémy řízení kvality - Informace o předmětu
CR166 Systémy řízení kvality
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.léto 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 3/3/3. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Ing. Kateřina Kovářová, Ph.D. (cvičící)
- Předpoklady
- SEMESTR(2) && FORMA(P) && OBOR(MDC)
semestr 2 forma prezenční obor - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout základní informace o tématu kvality, jejího managementu a vysvětlit vývoj přístupů ke kvalitě a hlavní trendy v současné ekonomické a společenské realitě. Dalším cílem je prezentovat národní systémy řízení kvality služeb ve vybraných evropských zemích a doložit specifika řízení kvality v organizacích cestovního ruchu. Důraz je kladen zejména na praktické aspekty řízení kvality v hotelech a lázeňských zařízeních.
- Výstupy z učení
- a) Student získá základní přehled o tématu kvality a jejího managementu. Porozumí vývoji přístupů a současným koncepcím řízení kvality. Bude znát strukturu a obsah hlavních systémů managementu kvality, a to standardů ISO 9001, Modelu excelence EFQM a Modelu CAF. Pochopí principy a specifika řízení kvality v oblasti služeb cestovního ruchu. Bude mít přehled o vybraných národních systémech řízení kvality služeb cestovního ruchu v evropských zemích. b) Student bude umět analyzovat a posoudit řízení kvality v konkrétních podmínkách hotelových podniků, lázeňských a gastronomických organizací. Dokáže aplikovat teoretické poznatky standardů ISO a modelů podnikatelské úspěšnosti do procesů poskytování služeb v organizacích cestovního ruchu. c) Student bude schopen navrhovat řešení pro řízení a zlepšování procesů v hotelových podnicích, lázeňských a gastronomických organizacích. Bude kompetentní pro navrhování opatření pro efektivní činnost organizací cestovního ruchu. Student bude schopen porozumět novým trendům a inovacím v oblasti systémů managementu kvality.
- Osnova
- 1. Vymezení pojmů kvalita a systémy managementu kvality. Vývoj přístupů k systémům řízení kvality. 2. Charakteristika a vysvětlení hlavních přístupů a trendů – podnikové a oborové standardy, ISO 9000, TQM. Modely podnikatelské úspěšnosti. 3. Metody a nástroje managementu kvality. Nástroje a metody hodnocení kvality a spokojenosti v cestovním ruchu. 4. Náklady a modely výdajů vztahující se ke kvalitě. Kvalita z pohledu udržitelnosti. 5. Specifika managementu kvality v oblasti služeb cestovního ruchu. Národní cena kvality české republiky. Standard Českého systému kvality služeb.
- Literatura
- povinná literatura
- SYSEL J.: Systémy řízení kvality v cestovním ruchu, Praha: Vysoká škola hotelová v Praze, 2020
- NENADÁL, J. a kol. Management kvality pro 21. století, Management Press, 2018
- Standard českého systému kvality služeb, 2012
- RAŠOVSKÁ, I. RYGLOVÁ, K.: Management kvality cestovního ruchu, Grada, 2017
- Výukové metody
- Teoretická příprava- přednášky, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Požadavky na zápočet: aktivní účast na výuce ve studijním modulu prostudování základní literatury a studijní opory splnění korespondenčních úkolů (workshopů)
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k periodicitě výuky: VP.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: VP.
- Statistika zápisu (léto 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/leto2023/CR166