CR166 Systémy řízení kvality

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2023
Rozsah
0/2/0. 3/3/3. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Kateřina Kovářová, Ph.D. (cvičící)
Předpoklady
SEMESTR(2) && FORMA(P) && OBOR(MDC)
semestr 2 forma prezenční obor
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o tématu kvality, jejího managementu a vysvětlit vývoj přístupů ke kvalitě a hlavní trendy v současné ekonomické a společenské realitě. Dalším cílem je prezentovat národní systémy řízení kvality služeb ve vybraných evropských zemích a doložit specifika řízení kvality v organizacích cestovního ruchu. Důraz je kladen zejména na praktické aspekty řízení kvality v hotelech a lázeňských zařízeních.
Výstupy z učení
a) Student získá základní přehled o tématu kvality a jejího managementu. Porozumí vývoji přístupů a současným koncepcím řízení kvality. Bude znát strukturu a obsah hlavních systémů managementu kvality, a to standardů ISO 9001, Modelu excelence EFQM a Modelu CAF. Pochopí principy a specifika řízení kvality v oblasti služeb cestovního ruchu. Bude mít přehled o vybraných národních systémech řízení kvality služeb cestovního ruchu v evropských zemích. b) Student bude umět analyzovat a posoudit řízení kvality v konkrétních podmínkách hotelových podniků, lázeňských a gastronomických organizací. Dokáže aplikovat teoretické poznatky standardů ISO a modelů podnikatelské úspěšnosti do procesů poskytování služeb v organizacích cestovního ruchu. c) Student bude schopen navrhovat řešení pro řízení a zlepšování procesů v hotelových podnicích, lázeňských a gastronomických organizacích. Bude kompetentní pro navrhování opatření pro efektivní činnost organizací cestovního ruchu. Student bude schopen porozumět novým trendům a inovacím v oblasti systémů managementu kvality.
Osnova
  • 1. Vymezení pojmů kvalita a systémy managementu kvality. Vývoj přístupů k systémům řízení kvality. 2. Charakteristika a vysvětlení hlavních přístupů a trendů – podnikové a oborové standardy, ISO 9000, TQM. Modely podnikatelské úspěšnosti. 3. Metody a nástroje managementu kvality. Nástroje a metody hodnocení kvality a spokojenosti v cestovním ruchu. 4. Náklady a modely výdajů vztahující se ke kvalitě. Kvalita z pohledu udržitelnosti. 5. Specifika managementu kvality v oblasti služeb cestovního ruchu. Národní cena kvality české republiky. Standard Českého systému kvality služeb.
Literatura
    povinná literatura
  • SYSEL J.: Systémy řízení kvality v cestovním ruchu, Praha: Vysoká škola hotelová v Praze, 2020
  • NENADÁL, J. a kol. Management kvality pro 21. století, Management Press, 2018
  • Standard českého systému kvality služeb, 2012
  • RAŠOVSKÁ, I. RYGLOVÁ, K.: Management kvality cestovního ruchu, Grada, 2017
Výukové metody
Teoretická příprava- přednášky, praktická cvičení
Metody hodnocení
Požadavky na zápočet: aktivní účast na výuce ve studijním modulu prostudování základní literatury a studijní opory splnění korespondenčních úkolů (workshopů)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k periodicitě výuky: VP.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: VP.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, léto 2019, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, léto 2024.