UCP:SPJ3M Španělský jazyk 3m - Informace o předmětu
SPJ3M Španělský jazyk 3m
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.zima 2008
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Adriana Prokešová, DiS. (přednášející)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Informace učitele
- Studijní plán španělského jazyka – cizí jazyk
Program je rozdělen do šesti modulů. Obsah každého modulu představuje dovednosti získané studiem v příslušném semestru.
Obsahu modulů je následující:
Modul 1
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovník Studijní materiál
Kdo jsem
• Formální a neformální pozdravy, představování
• Zeptat se a dát informaci o vlastní osobě a o druhých – jméno, původ, věk, číslo telefonu, adresa
Hláskování
• Mužský a ženský rod, množné číslo přídavných a podstatných jmen.
• Přítomný čas sloves býti, jmenovat se, pracovat, bydlet, mít (ser, llamarse, vivir, tener) a pravidelných sloves.
• Tázací zájmena (dónde, qué, de dónde, cómo, cuál, cuántos – kde, co, odkud, jak, který, kolik).
• Ukazovací zájmena • Osobní údaje.
• Profese.
• Národnost.
Abeceda
• Čísla od O do 30.
Datum: dny v týdnu, měsíce NV-1 Unidades 1 y 2
+ pg. 36
Mé záliby • Mluvit o zálibách
Sloveso gustar – me gusta/n (mám rád/a) • Záliby (hudba, sport, volný čas...) NV-1 Unidad 5/B
Úloha: Vytvořit vizitku – dotazník pro získání osobních údajů, vyplnit je údaji o své osobě a o spolužácích. Údaje získat na základě dotazu jednotlivých spolužáků.
Má rodina • Mluvit o rodinných vztacích
• Přivlastňovací zájmena
• Příbuzenské vztahy, rodinný stav NV–1 Unidad 6 /C y vocabulario
Jaký jsem • Popsat fyzický vzhled a osobnostní charakteristiku
Opakování:
• Mužský, ženský rod a jednotné, množné číslo přídavných jmen
• Přítomný čas oznamovacího způsobu sloves ser(být) y tener(mít). • Přídavná jména k popisu fyzického vzhledu a charakterových vlastností . NV–1 Unidad 6 /A
Úkol: Popsat skupinu osoba na skupinové fotografii (rodina, přátelé, spolužáci )Describir a las personas en una fotografía de grupo
Můj dům • Popsat bydlení.
• Mluvit o umístění předmětů. • Určité členy: el, la, los, las.
• Přítomný čas slovesa estar(být). Použití sloves ser-estar
• Předložkové výrazy místa: encima de, debajo de, al lado de, a la izquierda/derecha de. • Dům: místnosti a nábytek.
• Přídavná jména k pipisu bydlení
• Řadové číslovky. NV-1 Unidad 3
Úkol: Namalovat a popsat plán bytu nebo domu.
Závěrečný úkol: Napsat inzerát, v němž nabídnu byt/ místnost k pronajmutí, a napsat e-mail, v němž informuji o sobě a žádám o bližší informace ohledně bytu/místnosti k pronájmu nabízené v inzerátu
Modul 2
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovník Studijní materiál
Můj denní režim • Mluvit o běžných činnostech
• Mluvit o časovém rozvrhu • Přítomný čas sloves Salir(odejít), volver(vrátit se), empezar(začít),
jugar(hrát).
• Zvratná slovesa: levantarse(vstávat), acostarse(jít spát), ducharse(sprchovat se)…
• Struktury pro srovnávání • Popis každodenních činností
• Konektory pro vyjádření následnosti a pořádí
•Hodiny
•Opakování: dny v týdnu. NV-1 Unidad 6/B
Ukol: Vést dialog a napsat text na téma každodenní rutina u nás a v jiné španělsky mluvící zemí
Moje čtvrť/město/vesnice • Popsat čtvrť/město/ vesnici barrio/ciudad/pueblo
• Požádat a dát instrukce o cestě
• Neurčité členy.
• Hay / Está(n).
• Přítomný čas sloves ir, venir, seguir, girar, cruzar, tomar (coger), subirse, bajarse. • Veřejná zařízení, dopravní prostředky
•Veřejný prostor ve městě: ulice, třída, náměstí, park NV-1 Unidad 4
Úkol: Napsat cestu z domu do školy nebo práce s použitím veřejné dopravy a pěšky , představit své bydliště, čtvrť město
Má země •Popsat zemí, kulturu, úřední jazyk, zvyky, politický systém, hudba. • Použití sloves es, está, hay.
• Struktury pro srovnávání a superlativ.
• Číslovky (30-1000)
• Jazyky, měna, politický systém NV1- pg. 17, 29, 137, 143 (4)
o AI1 29 -32
Počasí
• Zeptat se a dát informaci o počasí • Slovesa: llover, nevar (pršet, sněžit) • Počasí
• Roční období NV1 pg. 144, 149.
Úkol: Připravit krátkou prezentaci o své zemi, kultuře, zvycích, podnebí, politickém systému, úředním jazyku
Jíme doma a v restauraci • Objednat si jídlo v restauraci nebo baru
• Pokyny k přípravě pokrmu - recept
• Nakupování. • Rozkaz jedné osobě pravidelných a nepravidelných sloves (ty / Vy - usted).
• Přítomný čas sloves querer, poner, cortar, cocer, asar.
Zvratné pasivum : se lava/n • Potraviny.
• Vaření.
• Seznam k nákupu.
• Jednotky a míry.
NV-1 Unidad 5
NV-1 Unidad 7 /C
AI2 – Unidad 5
Úkol: Napsat recept na typické jidlo země. Je možné připravit něco jednoduchého v hodině. Skupinová aktivita.
Vyrazit si s přáteli za zábavou • Pozvat, navrhnout, dohodnout schůzku
• Přijmout nebo odmítnout schůzku, pozvání
• Vyjádřit povinnost. • Struktura MUSET= Tener + que + infinitivo.
• Přítomný čas nepravidlených sloves jugar(hrát hru) y oír(slyšet, poslouchat hudbu). • Aktivity a místa pro trávení volného času
NV-1 Unidad 8 /A y vocabulario.
Telefonování • Telefonování. • Fraseologie pro telefonní konverzaci. Formální a neformalni rozhovor NV-1 Unidad 9 /C
Úkol: Zatelefonovat nebo napsat e-mail kamarádovi, kamarádce a nevrhnout jí aktivity na víkend. (ve dvojicích)
Závěrečný úkol: Kamarád/ka přijede k tobě na víkend. Připra plán návštěvy tvého města na tento víkend, zahrň do plánu instrukce, jak dorazit do hotelu nebo do tvého domu a časový rozvrh aktivit.
Modul 3
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovník Studijní materiál
Co teď děláš? •Popis akcí, které právě probíhají. • Struktura Estar + gerundio.
• Solveso: llevar (puesto) • Oblečení a barvy
• Fyzický vzhled (opakování). NV-1 Unidad 8 /B
Úkol: Popiš, co dělají určité osoby na fotografii nebo v kresleném příběhu, jejich vzhled a oblečení
Jedeme na cesty
Připravujeme zavadlo • Vyjádřit záměr nebo plány pro budoucnost
• Dát návrhy. Dát alternativy.
• Vyjádřit pochybnost, pravděpodobnost incertidumbre. • Struktura Ir + a + infinitivo.
• Osobní předmětová zájmena přímý předmět: lo, la, los, lasa jejich postavení ve větě.
• Časové indikátory: ahora, luego, este mes, el mes que viene, dentro de dos meses etc.
• Zavazadlo NV-1 Unidad 9 /A, B y vocabulario.
Úkol: Naplánovat cestu, aktivity, které se budou dělat, co si vezmeš do zavazadla, atd.
Cestování • Požádat a dát informaci o dopravních prostředcích.
• Vyjádřit vlastnictví • Přivlastňovací zájmena – samostatná, nesamostatná
• Ukazovací zájmena
• Na letišti
• Hodiny, časový rozvhr (opakování). NV-1 Unidad 12 /A,B y vocabulario
Zkušenosti z cesty
Jak sis to užil/a? • Mluvit o nedávné minulosti
Minulý čas:
• Pretérito perfecto compuesto.
• Pretérito indefinido (1a pers.) de estar, ir. • Časové indikátory (esta manana, esta tarde, este ano, alguna vez, muchas veces, nunca, ya, todavía no…).
• Neurčitá zájmena (algo, alguien, algún…). NV-1 Unidad 10
• Mluvit o událostech, které se staly v minulosti
• Biografíe cestovatele.
• Vytvořit otázky, týkající se událostí v minulosti.
Minulýá čas dokonavý:
• Pretérito indefinido de verbos regulares.
• Pretérito indefinido de estar, ir, ver, tener, hacer, pasarlo bien/mal
• Pretérito indefinido de morir y nacer.
• Časové indikátory (Ayer, la semana pasada, el mes pasado, el ano pasado ...).
NV-1 Unidad 11 y 15 /B
Úkol: Napsat dopis příteli po návratu z cesty, v němž mu budu vyprávět co jsem dělal. o místech, které jsme navštívily a místech, které chceme navštívit v budoucnosti.
Modul 4
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovník Studijní materiál
Zdraví a léky • Mluvit o zdraví a zdravotním stavu • Slovesa doler, romperse.
• Osobní zájmana nepřímého předmětu
• Části lidského těla.
• Nemoci, zdravotní stav, léky NV-1 Unidad 13 /C, vocabulario y actividades.
Úkol: Zjistit a napsat příznaky nemocí, zdravotních problémů a alternativní léčivé prostředky, která se používá v dané zemi
U lékaře • Contrastar hábitos en el pasado y en el presente.
• Expresar la frecuencia con que se hacen las cosas. •Struktury na vyjádření rady: tienes que, debes, para estar sano es bueno, es necesario, es recomendable + inf
Imperativo – pravidelná slovesa
• Marcadores temporales de frecuencia (siempre, a menudo, a veces, dos/tres… veces a la semana, nunca, casi nunca)
Úkol: Napsat návod, doporučení na zdravý životní styl, jak žít zdravě
Sport a jeho pravidla • Vysvětlit kde a jak se provozuje nějaký sport •Neosobní struktury se: Se puede, no se puede
• Je třeba Hay que + infinitivo
• Podmínkové věty. • Sport a sportovní zařízení NV-1 Unidad 14 /Vocabulario y actividades
Úkol: Popsat oblíbený sport, jak akde se hraje či provozuje, jeho pravidla
Vyprávět jak se žílo dříve a v současnosti . popis v minulosti
opakované činnosti, popis okolností, jak věci a osoby vypadaly • Pretérito imperfecto de verbos regulares.
• Pretéritos imperfectos irregulares: ir, ser.
Úkol: Přeložit a vyprávět tradiční povídku, pohádku země
V jazykové škole • Vyjádřit povinnost osobní neosobní
• Vyjádřit možnost/možnost, zákaz
• Vyjádřit reálnou podmínku • Hay que + infinitivo (repaso)
• Užití se.(repaso)
• Podmínkové věty.(repaso) • Zápis do školy NV-1 Unidad 14 /A y B
Úkol: Napiš informace pro nové studenty školy, kde jim vysvětlíš jak se zapsat a jaké jsou základní pravidla školy
Vyprávět životopis, příběhy • Vyprávět o událostech
• P. Indefinido kontrast P.Imperfecto • Opakování minulých časů.
• Cuando +,
• Imperfecto continuo: Estar + gerundio
Slovesa: nacer, empezar a inf, trasladarse, trabajar, vivir... morir NV-1 Unidad 13 /A y 15/A
Úkol: Napiš životopis slavné osobnosti/ Vyprávěj příběh
Módulo 5
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovní zásoba Material
Sháníme práci
Tvé zkušenosti z minulosti
a životopis • Mluvit o minulých událostech.
• Vatvořit autobiografii.
• Mluvit o profesních zkušenostech. Napsat CV a představovací dopis
• Mluvit o změnách v životě • Vazby: empezar a + Infinitivo, acabar de + Infinitivo, volver a + Infinitivo, dejar de + Infinitivo, llevar + Gerundio, seguir + Gerundio.
•Pokračování činnosti v minulosti: estar+gerundio.
• Vazby pro vyjádření trvání činnosti: hace, desde hace, desde, desde que. •Důležité životní momenty.
• Curriculum Vitae: slovník spojený s CV.
• Profese. AI-3 Unidad 1
Úkol: Napsat CV a představovací dopis.
Zákazy, pravidla, zvyky • Mluvit o obvyklých činnostech, zvycích a kulturních odlišnostech.
• Vyjádřit zákaz, povinost a neosobní struktury.
• Určit pravidla.
•(No)Está permitido/está prohibido/se permite/se puede/dejan/se admite/es obligatorio + infinitivo.
• es normal/habitual/raro + Infinitivo.
soler + Infinitivo
•Kvantifikátory: todo el mundo/la mayoría (de...) / muchos/algunos.../ pocos/la mitad de/ ningún… • Každodenní aktivity, činnosti a zvyky ve škole, v práci, na veřejných místech a situace sociální interakce. AI-3 Unidad 2
Úkol: Napsat španělskou verzi tří plakátů s pravidly chování, které se nachází ve škole..
Předat vzkazy.
Komunikační strategie • Předat vzkazy v různých formách a kontextech: vzkazy, e-mail, pohled, dopis, telefon, SMS.
• Telefonní konverzace formální a neformální, pracovní.
• Zeptat se, vysvětlit a opsat, když se něčemu nerozumí nebo objasnit neznámá slova • Předat inforamaci: me ha dicho que… / me ha preguntado si… / me ha comentado que.
• Slovesa k vyjádření úmyslu mluvčího: felicitar a/despedirse de/preguntar a/por/pedir/ proponer/recomendar/saludar/sugerir/recordar/ saludar...(utilzación o no de preposiciones).
• Frazeologie telefonní konverzace
• Frazeologie pro žádost a objasnění , vysvětlení. AI-3 Unidad 3
Úkol: Telefonní rozhovor – formální, v němž si domluvíte schůzku a necháte pro nepřítomného vzkaz nebo napište vzkaz příteli, který jeho obsah přetlumočí třetí osobě (ve dvojicích)
Modul 6
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovní zásoba Material
Filmy, žerty, vtipy • Hablar de tipos de películas y programas de televisión.
• Relatar el pasado utilizando el presente.
•Contar chistes y hablar de bromas. • Mluvit o filmových žánrech, televizní program. Popsat děj filmu , napsat scénář filmu
• Vyprávět o minulosti s použitím přítomného času.
•Vyprávět vtipy a mluvit o žertech. • Konektory :de repente/de pronto/entonces/en aquel momento/al final.
• Osobní předmětná zájmena • Filmové žánry, televizní programy, knihy, divadlo.
Úkol: Napsat text o stereotypech v humoru, čemu se smějí lidi v tvé zemi nebo napsat o filmu (hodnocení, obsah, obsazení, tvůrci...) nebo napsat sinopsis a hodnocení filmu
Požadavky a hodnocení • Vyjádřit přání, požadavky, potřeby.
• Zhodnotit situace a události
• Navrhnout řešení. • me parece muy bien/mal... que + Presente de Subjuntivo
• querer/pedir/exigir/necesitar + Infinitivo, querer/pedir/exigir/necesitar que + Presente de Subjuntivo
• que/cuando + Presente de Subjuntivo
• deberían/se debería/habría que (condicional simple) • Slovník spojený se současnou společností, ekonomií a politikou (bydlení, nezaměstnanost, práce, války, životní prostředí, kriminalita, dopravní problémy… Požadavky a hodnocení
Příběhy a příhody
Příběhy a příhody • Vyprávět anekdotu, zapojit se do vyprávění.
• Mluvit o zkušenostech z cestování a dovolené. • Opakování minulých časů: perfecto, imperfecto y pluscuamperfecto.
• Opakování časových identifikátorů.
• Vyjadřovací prostředky pro začátek, pokračování a ukončení anekdoty.
• Vyjadřovací prostředky pro zapojení se vyprávění anekdoty jinou osobou.
• Přídavná jména pro popis nějaké osoby
• Slovník cestování a dovolená AI-3 Unidad 6
Úkol: Vyprávěj nějakou historku, která se ti stala na cestách.
Modul 7
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovní zásoba Material
Diskuze • Vyjádřit zájem a pocity
• Mluvit o mezilidských vztazích.
• Vyjádřit nesouhlas v různých souvislostech
• Protiargumentace • Slovesa pro vyjádření zájmu a pocitů:
me encanta, me fascina, me interesa me apasiona, me importa, me irrita, me entusiasma…../ no soporto/ no aguanto/ adoro.
• Mezilidské vztahy
• Svět mladých
• Témata partnerského soužití AI-3 Unidad 7
Úkol: Bydlíš v bytě s jinou osobou a jsi rozlobený, protože koupelna a kuchyň jsou vždy špinavé. Promluv se svým kamarádem (nebo mu napiš) o tom, co tě trápí a navrhni plán, jak řešit problém.
Design •Popsat vnější vzhled, fungování něčeho
• Názory na předměty.
• Móda. • Superlativ příponou -ísimo/a/os/as
• modifikátory přídavného jména : excesivamente, demasiado…
• zvolací věty: !qué…!, !qué… tan/más…! • předložkové výrazy
• použití indikativu a subjuntivu ve vztažných větách • Design
• Výrazy po popis vnějšího vzhledu (materiál, forma použití) a fungování předmětů
AI-3 Unidad 8
Úkol: Popřemýšlej o disignu, který řeší text 10 pg.70 del libro AI-3 a popiš ho.
Tajemství a záhady • Udělat hypotézu a poradit
• Vyprávět záhadné události. • Použití budoucího času del Futuro Simple y del Futuro Compuesto
• Konstrukce pro vyjádření hypotézy s použitím indikativu nebo subjuntivu
• slovesa creer/creerse • Věda a exterismus. AI-3 Unidad 9
Úkol: napiš závěr k povídce “El espíritu de la casa” pg.78 de AI-3
Modul 8
V tomto modulu budou studenti připravovat prezentace na témata, která souvisejí s kulturou, společností, politikou, geografií a dalšími tématy v kontextu španělsky mluvících zemí. Studenti budou prezentovat témata v hodině a v návaznosti se přítomní studenti zúčastní debaty na dané téma.Navrhujeme následující témata, která se mohou dále rozčlenitna podtémata nebo lze doplniti témata další::
• Kolonizace amerického kontinentu
• Republika a španělská občanská válka 1936-1939
• Diktatury v latinskoamerických zemích a ve Španělsku
• Transformace k demokracii ve Španělsku po skončení diktatury
• Středoamerické kultury
• Integrace latinsko- amerických zemí: Mercosur a Aladi
• Globální ekonomická rozhodnutí a jejich dopad do každodenního života obyvatel latinskoamerických zemí.
• Integrace Španělska v Evropě: EU a NATO
• Rozdílné stereotypy mezi španělsky mluvícími zeměmi
• Současné kulturní panorama Španělska a hispánské Amerika: hudba, literatura, film
• Efekt ekonomické krize ve Španělsku.
• Válka proti obchodu s drogami v Mexiku
• Kulturní rozdíly mezi Českou republikou a španělsky mluvícími zeměmi, vliv na diplomatický protokol
• Jazyková mapa ve Španělsku a hispánské Americe: kastilština a další jazyky, které s ní koexistují.
Hodiny
Při hodnocení studenta bude přihlédnuto k účasti na hodinách a aktivních práci při realizaci úkolů. Je povinností udělat úkoly, které jsou specifikovány za každým bodem programu příslušného modulu.
Studentům kombinovaného studia slouží hodiny jako konzultace, v nichž mohou prezentovat vypracované úlohy, které je možné předložit ke korekci. Je třeba, aby se připravovali na konzultace samostatně, nejlépe s podporou vlastního učitele. Na konzultacích se řeší a objasňují případné nejasnosti nebo neporozumění jazykovému jevu, které vyplyne při samostudiu. Zároveň jsou tyto hodiny zaměřeny na procvičování konverzace.
Úrovně a moduly
Moduly byly vytvořeny tak, aby odpovídaly přibližně úrovním Evropského referenčního jazykového rámce.
Modul 1 a 2 - úroveň A1.
Modul 3 a 4 - úroveň A2 / Modul 3+ a 4+ - úroveň A2+
Modul 5 a 6 - úroveň B1-.
Modul 7 a 8 – úroveň B1, B1+
Každý modul odpovídá semestru výuky a po jeho úspěšném zakončení student pokračuje ve studiu jazyka v následujícím modulu.
Zkoušky
Studenti vykonají zkoušku na konci každého modulu, tzn. na konci každého semestru. Tímto způsobem se sníží počet témat, které je třeba nastudovat v letním semestru pro závěrečnou zkoušku v daném ročníku, jejíž obsah bude vycházet z témat semestru. Zkouška obsahuje úkoly, které mají posoudit jazykové kompetence studenta v dovednostech jako schopnost vlastního projevu písemného a ústního, komunikativní interakce, gramatika, porozumění čtenému a mluvenému jazyku. Počet získaných bodů se pohybuje mezi 0-100 body, přičemž minimální hranice pro úspěšnost zkoušky je dosažení 70 bodů.
Literatura:
Pro přípravu těchto témat doporučujeme učebnice Nuevo Ven 1 (Ed Edelsa) a Aula Internacional 1,2,3 (Ed Difusión), které se používají v hodinách jazyka. Nicméně studenti mohou použít jakékoliv učebnice, které zpracovávájí uvedená témata, gramatické jevy a rozšiřují slovní zásobu příslušného modulu. Studentům kombinovaného studia, kteří studují samostatně, doporučujeme, aby využili i jiných učebnic, které jsou v dvojjazyčné podobě, například Aventura, Fiesta, Španělština pro samouky atd.
- Statistika zápisu (zima 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/zima2008/SPJ3M