SPJ3M Španělský jazyk 3m

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2013
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Blanka Králová (přednášející)
Mgr. Santiago López Martinéz (přednášející)
Ing. Mgr. Irena Rudolfová (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Informace učitele
Studijní plán španělského jazyka – cizí jazyk

Program je rozdělen do šesti modulů. Obsah každého modulu představuje dovednosti získané studiem v příslušném semestru.
Obsahu modulů je následující:
Modul 1
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovník Studijní materiál
Kdo jsem
• Formální a neformální pozdravy, představování
• Zeptat se a dát informaci o vlastní osobě a o druhých – jméno, původ, věk, číslo telefonu, adresa

Hláskování
• Mužský a ženský rod, množné číslo přídavných a podstatných jmen.
• Přítomný čas sloves býti, jmenovat se, pracovat, bydlet, mít (ser, llamarse, vivir, tener) a pravidelných sloves.
• Tázací zájmena (dónde, qué, de dónde, cómo, cuál, cuántos – kde, co, odkud, jak, který, kolik).
• Ukazovací zájmena • Osobní údaje.
• Profese.
• Národnost.
Abeceda
• Čísla od O do 30.
Datum: dny v týdnu, měsíce NV-1 Unidades 1 y 2
+ pg. 36
Mé záliby • Mluvit o zálibách
Sloveso gustar – me gusta/n (mám rád/a) • Záliby (hudba, sport, volný čas...) NV-1 Unidad 5/B
Úloha: Vytvořit vizitku – dotazník pro získání osobních údajů, vyplnit je údaji o své osobě a o spolužácích. Údaje získat na základě dotazu jednotlivých spolužáků.
Má rodina • Mluvit o rodinných vztacích
• Přivlastňovací zájmena
• Příbuzenské vztahy, rodinný stav NV–1 Unidad 6 /C y vocabulario
Jaký jsem • Popsat fyzický vzhled a osobnostní charakteristiku
Opakování:
• Mužský, ženský rod a jednotné, množné číslo přídavných jmen
• Přítomný čas oznamovacího způsobu sloves ser(být) y tener(mít). • Přídavná jména k popisu fyzického vzhledu a charakterových vlastností . NV–1 Unidad 6 /A
Úkol: Popsat skupinu osoba na skupinové fotografii (rodina, přátelé, spolužáci )Describir a las personas en una fotografía de grupo
Můj dům • Popsat bydlení.
• Mluvit o umístění předmětů. • Určité členy: el, la, los, las.
• Přítomný čas slovesa estar(být). Použití sloves ser-estar
• Předložkové výrazy místa: encima de, debajo de, al lado de, a la izquierda/derecha de. • Dům: místnosti a nábytek.
• Přídavná jména k pipisu bydlení
• Řadové číslovky. NV-1 Unidad 3
Úkol: Namalovat a popsat plán bytu nebo domu.
Závěrečný úkol: Napsat inzerát, v němž nabídnu byt/ místnost k pronajmutí, a napsat e-mail, v němž informuji o sobě a žádám o bližší informace ohledně bytu/místnosti k pronájmu nabízené v inzerátu


Modul 2
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovník Studijní materiál
Můj denní režim • Mluvit o běžných činnostech
• Mluvit o časovém rozvrhu • Přítomný čas sloves Salir(odejít), volver(vrátit se), empezar(začít),
jugar(hrát).
• Zvratná slovesa: levantarse(vstávat), acostarse(jít spát), ducharse(sprchovat se)…
• Struktury pro srovnávání • Popis každodenních činností
• Konektory pro vyjádření následnosti a pořádí
•Hodiny
•Opakování: dny v týdnu. NV-1 Unidad 6/B
Ukol: Vést dialog a napsat text na téma každodenní rutina u nás a v jiné španělsky mluvící zemí
Moje čtvrť/město/vesnice • Popsat čtvrť/město/ vesnici barrio/ciudad/pueblo
• Požádat a dát instrukce o cestě
• Neurčité členy.
• Hay / Está(n).
• Přítomný čas sloves ir, venir, seguir, girar, cruzar, tomar (coger), subirse, bajarse. • Veřejná zařízení, dopravní prostředky
•Veřejný prostor ve městě: ulice, třída, náměstí, park NV-1 Unidad 4
Úkol: Napsat cestu z domu do školy nebo práce s použitím veřejné dopravy a pěšky , představit své bydliště, čtvrť město
Má země •Popsat zemí, kulturu, úřední jazyk, zvyky, politický systém, hudba. • Použití sloves es, está, hay.
• Struktury pro srovnávání a superlativ.
• Číslovky (30-1000)
• Jazyky, měna, politický systém NV1- pg. 17, 29, 137, 143 (4)
o AI1 29 -32
Počasí
• Zeptat se a dát informaci o počasí • Slovesa: llover, nevar (pršet, sněžit) • Počasí
• Roční období NV1 pg. 144, 149.
Úkol: Připravit krátkou prezentaci o své zemi, kultuře, zvycích, podnebí, politickém systému, úředním jazyku
Jíme doma a v restauraci • Objednat si jídlo v restauraci nebo baru
• Pokyny k přípravě pokrmu - recept
• Nakupování. • Rozkaz jedné osobě pravidelných a nepravidelných sloves (ty / Vy - usted).
• Přítomný čas sloves querer, poner, cortar, cocer, asar.
Zvratné pasivum : se lava/n • Potraviny.
• Vaření.
• Seznam k nákupu.
• Jednotky a míry.
NV-1 Unidad 5
NV-1 Unidad 7 /C
AI2 – Unidad 5
Úkol: Napsat recept na typické jidlo země. Je možné připravit něco jednoduchého v hodině. Skupinová aktivita.
Vyrazit si s přáteli za zábavou • Pozvat, navrhnout, dohodnout schůzku
• Přijmout nebo odmítnout schůzku, pozvání
• Vyjádřit povinnost. • Struktura MUSET= Tener + que + infinitivo.
• Přítomný čas nepravidlených sloves jugar(hrát hru) y oír(slyšet, poslouchat hudbu). • Aktivity a místa pro trávení volného času
NV-1 Unidad 8 /A y vocabulario.
Telefonování • Telefonování. • Fraseologie pro telefonní konverzaci. Formální a neformalni rozhovor NV-1 Unidad 9 /C
Úkol: Zatelefonovat nebo napsat e-mail kamarádovi, kamarádce a nevrhnout jí aktivity na víkend. (ve dvojicích)
Závěrečný úkol: Kamarád/ka přijede k tobě na víkend. Připra plán návštěvy tvého města na tento víkend, zahrň do plánu instrukce, jak dorazit do hotelu nebo do tvého domu a časový rozvrh aktivit.

Modul 3
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovník Studijní materiál
Co teď děláš? •Popis akcí, které právě probíhají. • Struktura Estar + gerundio.
• Solveso: llevar (puesto) • Oblečení a barvy
• Fyzický vzhled (opakování). NV-1 Unidad 8 /B
Úkol: Popiš, co dělají určité osoby na fotografii nebo v kresleném příběhu, jejich vzhled a oblečení
Jedeme na cesty
Připravujeme zavadlo • Vyjádřit záměr nebo plány pro budoucnost
• Dát návrhy. Dát alternativy.
• Vyjádřit pochybnost, pravděpodobnost incertidumbre. • Struktura Ir + a + infinitivo.
• Osobní předmětová zájmena přímý předmět: lo, la, los, lasa jejich postavení ve větě.
• Časové indikátory: ahora, luego, este mes, el mes que viene, dentro de dos meses etc.
• Zavazadlo NV-1 Unidad 9 /A, B y vocabulario.
Úkol: Naplánovat cestu, aktivity, které se budou dělat, co si vezmeš do zavazadla, atd.
Cestování • Požádat a dát informaci o dopravních prostředcích.
• Vyjádřit vlastnictví • Přivlastňovací zájmena – samostatná, nesamostatná
• Ukazovací zájmena
• Na letišti
• Hodiny, časový rozvhr (opakování). NV-1 Unidad 12 /A,B y vocabulario
Zkušenosti z cesty
Jak sis to užil/a? • Mluvit o nedávné minulosti
Minulý čas:
• Pretérito perfecto compuesto.
• Pretérito indefinido (1a pers.) de estar, ir. • Časové indikátory (esta manana, esta tarde, este ano, alguna vez, muchas veces, nunca, ya, todavía no…).
• Neurčitá zájmena (algo, alguien, algún…). NV-1 Unidad 10
• Mluvit o událostech, které se staly v minulosti
• Biografíe cestovatele.
• Vytvořit otázky, týkající se událostí v minulosti.
Minulýá čas dokonavý:
• Pretérito indefinido de verbos regulares.
• Pretérito indefinido de estar, ir, ver, tener, hacer, pasarlo bien/mal
• Pretérito indefinido de morir y nacer.
• Časové indikátory (Ayer, la semana pasada, el mes pasado, el ano pasado ...).
NV-1 Unidad 11 y 15 /B
Úkol: Napsat dopis příteli po návratu z cesty, v němž mu budu vyprávět co jsem dělal. o místech, které jsme navštívily a místech, které chceme navštívit v budoucnosti.







Modul 4
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovník Studijní materiál
Zdraví a léky • Mluvit o zdraví a zdravotním stavu • Slovesa doler, romperse.
• Osobní zájmana nepřímého předmětu
• Části lidského těla.
• Nemoci, zdravotní stav, léky NV-1 Unidad 13 /C, vocabulario y actividades.
Úkol: Zjistit a napsat příznaky nemocí, zdravotních problémů a alternativní léčivé prostředky, která se používá v dané zemi
U lékaře • Contrastar hábitos en el pasado y en el presente.
• Expresar la frecuencia con que se hacen las cosas. •Struktury na vyjádření rady: tienes que, debes, para estar sano es bueno, es necesario, es recomendable + inf
Imperativo – pravidelná slovesa
• Marcadores temporales de frecuencia (siempre, a menudo, a veces, dos/tres… veces a la semana, nunca, casi nunca)
Úkol: Napsat návod, doporučení na zdravý životní styl, jak žít zdravě
Sport a jeho pravidla • Vysvětlit kde a jak se provozuje nějaký sport •Neosobní struktury se: Se puede, no se puede
• Je třeba Hay que + infinitivo
• Podmínkové věty. • Sport a sportovní zařízení NV-1 Unidad 14 /Vocabulario y actividades
Úkol: Popsat oblíbený sport, jak akde se hraje či provozuje, jeho pravidla
Vyprávět jak se žílo dříve a v současnosti . popis v minulosti
opakované činnosti, popis okolností, jak věci a osoby vypadaly • Pretérito imperfecto de verbos regulares.
• Pretéritos imperfectos irregulares: ir, ser.

Úkol: Přeložit a vyprávět tradiční povídku, pohádku země
V jazykové škole • Vyjádřit povinnost osobní neosobní
• Vyjádřit možnost/možnost, zákaz
• Vyjádřit reálnou podmínku • Hay que + infinitivo (repaso)
• Užití se.(repaso)
• Podmínkové věty.(repaso) • Zápis do školy NV-1 Unidad 14 /A y B
Úkol: Napiš informace pro nové studenty školy, kde jim vysvětlíš jak se zapsat a jaké jsou základní pravidla školy
Vyprávět životopis, příběhy • Vyprávět o událostech
• P. Indefinido kontrast P.Imperfecto • Opakování minulých časů.
• Cuando + ,
• Imperfecto continuo: Estar + gerundio
Slovesa: nacer, empezar a inf, trasladarse, trabajar, vivir... morir NV-1 Unidad 13 /A y 15/A
Úkol: Napiš životopis slavné osobnosti/ Vyprávěj příběh




Módulo 5
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovní zásoba Material
Sháníme práci
Tvé zkušenosti z minulosti
a životopis • Mluvit o minulých událostech.
• Vatvořit autobiografii.
• Mluvit o profesních zkušenostech. Napsat CV a představovací dopis
• Mluvit o změnách v životě • Vazby: empezar a + Infinitivo, acabar de + Infinitivo, volver a + Infinitivo, dejar de + Infinitivo, llevar + Gerundio, seguir + Gerundio.
•Pokračování činnosti v minulosti: estar+gerundio.
• Vazby pro vyjádření trvání činnosti: hace, desde hace, desde, desde que. •Důležité životní momenty.
• Curriculum Vitae: slovník spojený s CV.
• Profese. AI-3 Unidad 1
Úkol: Napsat CV a představovací dopis.
Zákazy, pravidla, zvyky • Mluvit o obvyklých činnostech, zvycích a kulturních odlišnostech.
• Vyjádřit zákaz, povinost a neosobní struktury.
• Určit pravidla.
•(No)Está permitido/está prohibido/se permite/se puede/dejan/se admite/es obligatorio + infinitivo.
• es normal/habitual/raro + Infinitivo.
soler + Infinitivo
•Kvantifikátory: todo el mundo/la mayoría (de...) / muchos/algunos.../ pocos/la mitad de/ ningún… • Každodenní aktivity, činnosti a zvyky ve škole, v práci, na veřejných místech a situace sociální interakce. AI-3 Unidad 2
Úkol: Napsat španělskou verzi tří plakátů s pravidly chování, které se nachází ve škole..
Předat vzkazy.
Komunikační strategie • Předat vzkazy v různých formách a kontextech: vzkazy, e-mail, pohled, dopis, telefon, SMS.
• Telefonní konverzace formální a neformální, pracovní.
• Zeptat se, vysvětlit a opsat, když se něčemu nerozumí nebo objasnit neznámá slova • Předat inforamaci: me ha dicho que… / me ha preguntado si… / me ha comentado que.
• Slovesa k vyjádření úmyslu mluvčího: felicitar a/despedirse de/preguntar a/por/pedir/ proponer/recomendar/saludar/sugerir/recordar/ saludar...(utilzación o no de preposiciones).

• Frazeologie telefonní konverzace
• Frazeologie pro žádost a objasnění , vysvětlení. AI-3 Unidad 3
Úkol: Telefonní rozhovor – formální, v němž si domluvíte schůzku a necháte pro nepřítomného vzkaz nebo napište vzkaz příteli, který jeho obsah přetlumočí třetí osobě (ve dvojicích)





Modul 6
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovní zásoba Material
Filmy, žerty, vtipy • Hablar de tipos de películas y programas de televisión.
• Relatar el pasado utilizando el presente.
•Contar chistes y hablar de bromas. • Mluvit o filmových žánrech, televizní program. Popsat děj filmu , napsat scénář filmu
• Vyprávět o minulosti s použitím přítomného času.
•Vyprávět vtipy a mluvit o žertech. • Konektory :de repente/de pronto/entonces/en aquel momento/al final.
• Osobní předmětná zájmena • Filmové žánry, televizní programy, knihy, divadlo.
Úkol: Napsat text o stereotypech v humoru, čemu se smějí lidi v tvé zemi nebo napsat o filmu (hodnocení, obsah, obsazení, tvůrci...) nebo napsat sinopsis a hodnocení filmu
Požadavky a hodnocení • Vyjádřit přání, požadavky, potřeby.
• Zhodnotit situace a události
• Navrhnout řešení. • me parece muy bien/mal... que + Presente de Subjuntivo
• querer/pedir/exigir/necesitar + Infinitivo, querer/pedir/exigir/necesitar que + Presente de Subjuntivo
• que/cuando + Presente de Subjuntivo
• deberían/se debería/habría que (condicional simple) • Slovník spojený se současnou společností, ekonomií a politikou (bydlení, nezaměstnanost, práce, války, životní prostředí, kriminalita, dopravní problémy… Požadavky a hodnocení
Příběhy a příhody
Příběhy a příhody • Vyprávět anekdotu, zapojit se do vyprávění.
• Mluvit o zkušenostech z cestování a dovolené. • Opakování minulých časů: perfecto, imperfecto y pluscuamperfecto.
• Opakování časových identifikátorů.
• Vyjadřovací prostředky pro začátek, pokračování a ukončení anekdoty.
• Vyjadřovací prostředky pro zapojení se vyprávění anekdoty jinou osobou.
• Přídavná jména pro popis nějaké osoby
• Slovník cestování a dovolená AI-3 Unidad 6
Úkol: Vyprávěj nějakou historku, která se ti stala na cestách.








Modul 7
Téma Komunikativní dovednosti Gramatické dovednosti Slovní zásoba Material
Diskuze • Vyjádřit zájem a pocity
• Mluvit o mezilidských vztazích.
• Vyjádřit nesouhlas v různých souvislostech
• Protiargumentace • Slovesa pro vyjádření zájmu a pocitů:
me encanta, me fascina, me interesa me apasiona, me importa, me irrita, me entusiasma…../ no soporto/ no aguanto/ adoro.
• Mezilidské vztahy
• Svět mladých
• Témata partnerského soužití AI-3 Unidad 7
Úkol: Bydlíš v bytě s jinou osobou a jsi rozlobený, protože koupelna a kuchyň jsou vždy špinavé. Promluv se svým kamarádem (nebo mu napiš) o tom, co tě trápí a navrhni plán, jak řešit problém.
Design •Popsat vnější vzhled, fungování něčeho
• Názory na předměty.
• Móda. • Superlativ příponou -ísimo/a/os/as
• modifikátory přídavného jména : excesivamente, demasiado…
• zvolací věty: !qué…!, !qué… tan/más…! • předložkové výrazy
• použití indikativu a subjuntivu ve vztažných větách • Design
• Výrazy po popis vnějšího vzhledu (materiál, forma použití) a fungování předmětů
AI-3 Unidad 8
Úkol: Popřemýšlej o disignu, který řeší text 10 pg.70 del libro AI-3 a popiš ho.
Tajemství a záhady • Udělat hypotézu a poradit
• Vyprávět záhadné události. • Použití budoucího času del Futuro Simple y del Futuro Compuesto
• Konstrukce pro vyjádření hypotézy s použitím indikativu nebo subjuntivu
• slovesa creer/creerse • Věda a exterismus. AI-3 Unidad 9
Úkol: napiš závěr k povídce “El espíritu de la casa” pg.78 de AI-3


Modul 8
V tomto modulu budou studenti připravovat prezentace na témata, která souvisejí s kulturou, společností, politikou, geografií a dalšími tématy v kontextu španělsky mluvících zemí. Studenti budou prezentovat témata v hodině a v návaznosti se přítomní studenti zúčastní debaty na dané téma.Navrhujeme následující témata, která se mohou dále rozčlenitna podtémata nebo lze doplniti témata další::

• Kolonizace amerického kontinentu
• Republika a španělská občanská válka 1936-1939
• Diktatury v latinskoamerických zemích a ve Španělsku
• Transformace k demokracii ve Španělsku po skončení diktatury
• Středoamerické kultury
• Integrace latinsko- amerických zemí: Mercosur a Aladi
• Globální ekonomická rozhodnutí a jejich dopad do každodenního života obyvatel latinskoamerických zemí.
• Integrace Španělska v Evropě: EU a NATO
• Rozdílné stereotypy mezi španělsky mluvícími zeměmi
• Současné kulturní panorama Španělska a hispánské Amerika: hudba, literatura, film
• Efekt ekonomické krize ve Španělsku.
• Válka proti obchodu s drogami v Mexiku
• Kulturní rozdíly mezi Českou republikou a španělsky mluvícími zeměmi, vliv na diplomatický protokol
• Jazyková mapa ve Španělsku a hispánské Americe: kastilština a další jazyky, které s ní koexistují.








Hodiny
Při hodnocení studenta bude přihlédnuto k účasti na hodinách a aktivních práci při realizaci úkolů. Je povinností udělat úkoly, které jsou specifikovány za každým bodem programu příslušného modulu.
Studentům kombinovaného studia slouží hodiny jako konzultace, v nichž mohou prezentovat vypracované úlohy, které je možné předložit ke korekci. Je třeba, aby se připravovali na konzultace samostatně, nejlépe s podporou vlastního učitele. Na konzultacích se řeší a objasňují případné nejasnosti nebo neporozumění jazykovému jevu, které vyplyne při samostudiu. Zároveň jsou tyto hodiny zaměřeny na procvičování konverzace.

Úrovně a moduly
Moduly byly vytvořeny tak, aby odpovídaly přibližně úrovním Evropského referenčního jazykového rámce.
Modul 1 a 2 - úroveň A1.
Modul 3 a 4 - úroveň A2 / Modul 3+ a 4+ - úroveň A2+
Modul 5 a 6 - úroveň B1-.
Modul 7 a 8 – úroveň B1, B1+
Každý modul odpovídá semestru výuky a po jeho úspěšném zakončení student pokračuje ve studiu jazyka v následujícím modulu.

Zkoušky

Studenti vykonají zkoušku na konci každého modulu, tzn. na konci každého semestru. Tímto způsobem se sníží počet témat, které je třeba nastudovat v letním semestru pro závěrečnou zkoušku v daném ročníku, jejíž obsah bude vycházet z témat semestru. Zkouška obsahuje úkoly, které mají posoudit jazykové kompetence studenta v dovednostech jako schopnost vlastního projevu písemného a ústního, komunikativní interakce, gramatika, porozumění čtenému a mluvenému jazyku. Počet získaných bodů se pohybuje mezi 0-100 body, přičemž minimální hranice pro úspěšnost zkoušky je dosažení 70 bodů.


Literatura:

Pro přípravu těchto témat doporučujeme učebnice Nuevo Ven 1 (Ed Edelsa) a Aula Internacional 1,2,3 (Ed Difusión), které se používají v hodinách jazyka. Nicméně studenti mohou použít jakékoliv učebnice, které zpracovávájí uvedená témata, gramatické jevy a rozšiřují slovní zásobu příslušného modulu. Studentům kombinovaného studia, kteří studují samostatně, doporučujeme, aby využili i jiných učebnic, které jsou v dvojjazyčné podobě, například Aventura, Fiesta, Španělština pro samouky atd.




Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/zima2013/SPJ3M