MG030 Etika a etiketa

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2014
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Monika Klímová (přednášející)
Garance
Mgr. Monika Klímová
Katedra managementu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět MG 016 Etika a etiketa seznamuje studenty se základními etickými teoriemi a vztahy mezi nimi. Objasňuje nejdůležitější principy etického chování a rozhodování jednotlivých subjektů, fungování etických kodexů, jejich účinnost, zásady etikety a diplomatického protokolu. Významnou částí předmětu MG 016 jsou rozdíly v chápaní etiky a etikety v jednotlivých kulturách a zemích světa, rétorika, nonverbální komunikace a sebeprezentace a to i s přihlédnutím k významným rozdílům v jednotlivých kulturách a zemích světa. Formou řešení teoretických a praktických problémů se posluchači seznámí se základním analytickým aparátem a získají schopnost jeho použití pro posuzování etických problémů a etikety.
Osnova
  • 1. Etika jako filozofická a vědní disciplína 2. Základní terminologie: etika, etiketa, morálka x mravnost, individuální a společenská morálka 3. Hodnotové paradigma, role historie, náboženství, na morálku 4. Světové kultury - přehled, členění, úloha etiky na utváření hodnotového paradigmatu konkrétních kultur 5. Západní (evropská, americká a australská kultura) - principy kultury, základní etické rysy, jejich odraz ve společenské, podnikatelské etiketě, porušování etických pravidel a zákony 6. Etický kodex 7. Judaismus - základní principy kultury, etika, desatero jako základ morálního cítění všech monoteistickcýh kultur, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb a oblast hotelnictví, cestovního ruchu, nejčastější prohřešky 8. Pravoslavná ortodoxní kultura - základní principy kultury, etika, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku a etiketu, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb a pro oblast hotelnictví, cestovního ruchu, vnímání času, nejčastější prohřešky 9. Arabsko-muslimská kultura - základní principy kultury, etika, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku a etiketu, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb pro oblast hotelnictví, cestovního ruchu, vnímání času, nejčastější prohřešky 10. Budhistická a konfuciánská kultura - základní principy kultury, etika, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku a etiketu, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb pro oblast hotelnictví, cestovního ruchu, vnímání času, nejčastější prohřešky 11. Japonská (šintoistická) kultura - základní principy kultury, etika, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku a etiketu, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb pro oblast hotelnictví, cestovního ruchu, vnímání času, nejčastější prohřešky 12. Etiketa: společenský styk - vnější vzhled, pozdrav, představování, vizitky, pravidla přednosti, dárky a formy darování ve vybraných kulturách, pozdní příchody, nevhodný oděv, nevhodné téma k hovoru, žvýkačka, mobilní telefon, neznalost kulturních odlišností, kulturní odlišnosti,vnímání osobního prostoru a fyzických dotyků, vnímání barev, odlišnosti při stolování 13. Neverbální komunikace - nejčastější prohřešky ve vztahu ke světovým kulturám
Literatura
    povinná literatura
  • Žufan, Hán, Klímová: Kapitoly z personálního interkultuního managementu
    doporučená literatura
  • SOKOL, J. Antropologie a etika. ISBN 978-80-7429-223-1
  • GULLOVÁ, S a F MILLEROVÁ. Společenská etiketa, obchodní a diplomatický protokol. 2004. ISBN 80-86578-33-X.
    neurčeno
  • ŠRONĚK, I. Etiketa podnikání s přihlédnutím k hotelnictví, cestovnímu ruchu a lázeňství. Praha: VŠH, 2004. ISBN 80-86578-21-6.
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Student zpracuje seminární práci na zvolené téma, které se váže na základní okruhy předmětu. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran ). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu, při zkoušce je oponována a při oponentuře je examinátorem zadán teoretický okruh z dané problematiky a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Témata: 1. Komparace etických principů dvou odlišných kultur 2. Etické principy vybrané kultury a jejich odraz v etiketě, obchodním jednání, službách 3. Analýza vybraného profesního kodexu (řetězec, etických kodexů profesních sdružení - průvodců, hotelů apod.)
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: konzultace KS: 3|3|3, celkem 9 nebo 5h.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, léto 2022, léto 2023, léto 2024.