CR074 Gastroturismus

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2016
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Kristýna Kortová (přednášející)
Ing. Anna Ulrichová, PhD. (cvičící)
Garance
Ing. Petr Studnička, PhD.
Katedra cestovního ruchu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/28, pouze zareg.: 0/28
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem gastronomie pro rozvoj cestovního ruchu v destinacích včetně základního členění gastroturismu. Důraz je kladen na pojetí gastronomie jako antropogenní nehmotné atraktivity v rámci primární nabídky destinace cestovního ruchu.
Znalosti: Student získá základní přehled o postavení gastronomie v cestovním ruchu, včetně návaznosti a důležitosti gastroturismu na nabídku cestovního ruchu jak na národní, tak na regionální úrovni.
Dovednosti: Student je schopen aplikovat získané teoretické poznatky z problematiky gastroturismu na středním stupni řízení destinace cestovního ruchu v podmínkách České republiky. Dovede zdůvodnit a podepřít argumenty využívané produkty regionální gastronomie.
Schopnosti: Student je na základě získaných znalostí schopen porozumět významu gastronomie v cestovním ruchu v tržních podmínkách, zvolit správnou nabídku regionálních gastronomických produktů, umí nastavit vztahy spolupráce v destinaci s vhodnými partnery v rámci specializovaných produktů a projektů (hoteliéři, restauratéři).
Osnova
  • 1. Definice pojmů cestovní ruch, gastronomie a gastroturismus - členění, druhy a formy, typologie.
  • 2. Gastroturismus - vymezení pojmu, trendy, význam v nabídce destinace, členění, segment LOHAS, přístup FLOSS.
  • 3. Gastronomie na Seznamu UNESCO - formy zápisu, jídlo jako součást cestovního ruchu, nabídka destinací cestovního ruchu.
  • 4. Motivace k účasti v rámci gastroturismu - gurmán, kulinářský turista, kulturní cestovní ruchu, nabídka pokrmů a nápojů v České republice.
  • 5. Vztah gastroturismu a rozvoje destinace cestovního ruchu - kulinářské regiony a produkty, gastronomické trendy, eventy.
  • 6. Legislativa EU a ČR - ochrana spotřebitele a hygiena potravin, označování alergenů, označení původu, zeměpisné označení, zaručená tradiční specialita.
  • 7. Projekty podporující regionální gastronomii - Czech Specials, značka Klasa, Regionální potravina, biopotraviny, farmářské trhy.
  • 8. Klamavé praktiky v gastronomii - označování potravin, stínová ekonomika, mediální kampaně.
  • 9. Regionální gastronomie - Čechy, Morava a Slezsko, sousední země, Evropa, svět, ochutnávka regionálních produktů. Pokrmy a nápoje nesoucí jména významných osobností.
  • 10. Shrnutí učiva. Seznámení se s vybranými regionálními a lokálními pokrmy a nápoji.
Literatura
    doporučená literatura
  • MAIR, M., WAGNER, D. Culinary Tourism - Products, Regions, Tourists, Philosophy. Wien : Springer, 2012. 202 s. ISBN 978-3-7091-1165-9.
Výukové metody
Přednášky; projekty včetně ústní obhajoby; ochutnávka regionálních a lokálních produktů
Témata projektů
Analýza televizních pořadů o vaření
Průvodce Michelin a restaurace v České republice
Kosher a Halal strava
Fast Food versus Slow Food
Projekt EDEN 2015 na téma lokální gastronomie
Metody hodnocení
Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky: 0/0
Semináře: 20/4
Požadavky na zakončení: Prezenční studium/Kombinované studium
Účast na semináři: 30/0
Seminární práce: 70/100
Celkem: 100/100
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k periodicitě výuky: VP.
Poznámka k četnosti výuky: VP.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2015, léto 2017, zima 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.