MD2021RMV Regionální dimenze mezinárodních vztahů

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2020
Rozsah
2/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Informace učitele
Název studijního předmětu Regionální dimenze mezinárodních vztahů
Typ předmětu PZ doporučený ročník / semestr 2/1
Rozsah studijního předmětu 2+1 týden
př. +cv. hod. 26/13 př./cv. kreditů 4
Prerekvizity, korekvizity, ekvivalence ----
Způsob ověření studijních výsledků zkouška Forma výuky přednášky/ cvičení
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta písemný test
.
Garant předmětu doc. PhDr. Peter Čajka, PhD.
Zapojení garanta do výuky předmětu Garant stanovuje koncepci výuky, přednáší většinu témat, dále stanovuje koncepci cvičení a dohlíží na jejich vedení.
Vyučující

Jméno Praha Bratislava
doc. PhDr. Peter Čajka, PhD. přednášející 100 %
cvičící 100 % přednášející 55 %
PhDr. Tatiana Tökölyová, PhD. přednášející 45 %
cvičící 100 %

Stručná anotace předmětu
Student si pamatuje základní pojmy, základní teoretická východiska a přístupy ke zkoumání problematiky regionálního rozvoje a regionální politiky a chápe jejich vzájemné kauzální vztahy. Student si osvojí základní terminologický aparát a je schopen efektivně jej využívat v odborné komunikaci. Student hodnotí vybrané přístupy k realizaci regionální politiky vybraných členských států Evropské unie. Student si zároveň osvojí základní východiska v současnosti nejvýrazněji uplatňovaných přístupů v oblasti podpory regionálního rozvoje. Student hodnotí míru účinnosti vybraných přístupů k podpoře regionálního rozvoje uplatňovaných ve vybraných prostorových celcích členských států Evropské unie a na této bázi je schopen identifikovat a vymezit základní faktory ovlivňující úspěšnost či selhávání jednotlivých strategií zaměřených na podporu regionálního rozvoje. Nabyté poznatky student aplikuje v procesu realizace samostatné tvůrčí činnosti zaměřené na zpracování vlastního návrhu projektu, zda strategie regionálního rozvoje v rámci vybraného regionu Slovenska. Student je schopen využít nejnovější poznatky v zkoumané problematice a je schopen porozumět současnému vývoji v oblasti regionální politiky. Na základě nabytých teoretických poznatků je také schopen je objektivně vyhodnotit a aplikovat na modelové příklady v kontextu perspektivního využití v rámci jednotlivých regionů.
Hlavní témata předmětu:
• Regionalizace států v systému NUTS.
• Problematika regionalizace - regionalistické hnutí v Evropě i světě.
• Základní východiska regionálního rozvoje a regionální politiky.
• Základní teoretické přístupy vývoje regionální politiky a regionálního rozvoje.
• Modely prostorového uspořádáni evropského prostoru.
• Vývoj evropské regionální politiky.
• Nástup znalostně-orientované společnosti a ekonomiky.
• Teorie učících se regiónů.
• Regionální inovační systémy.
• Regionální rozvoj prostřednictvím regionálních klastrů.
• Rizikový kapitál jako nástroj pro rozvoj regiónu.
• Role univerzit v současném regionálním rozvoji.
• Závěrečné shrnutí problematiky.
Studijní literatura a studijní pomůcky
Povinná:
ČAJKA, P., RÝSOVA, L.: Regionálny rozvoj a regionálna politika v kontexte poznatkovo orientovanej spoločnosti. Bratia Sabovci, Zvolen, 2008
RÝSOVA, L.: Regióny, regionálny rozvoj, regionálna politika a dosahovanie hospodárskej a sociálnej súdržnosti v rámci Európskej únie. Bratia Sabovci, Zvolen, 2009
BLAŽEK, J., UHLÍŘ, D.: Teorie regionálního rozvoje – nástin, kritika, klasifikace. Univerzita Karlova, Karolinium, Praha, 2002
BUČEK, M., REHÁK, Š., TVRDOŇ, J.: Regionálna ekonómia a politika. Bratislava: Iura Edition 2010
PAVELKOVÁ, D. a kol.: Klastry a jejich vpliv na výkonnost firem. Grada, 2009.
STEJSKAL, J.: Prumyslové klastry a jejich vznik v regionech. Linde Praha. 2011.
Doporučená:
CIHELKOVÁ, E. Nový regionalismus - teorie a případová studie /Evropská unie). 1. vydání. Praha : C. H. Beck, 2007. BRESCHI, S., MALERBA, F.: Clusters, Networks and Innovation. Oxford University Press, 2007
COOKE, P., HEIDENREICH, M., BRACZYK, H-J.: Regional Innovation Systems. Routledge, 2006
Informace ke kombinované nebo distanční formě
12 hodin
Informace o způsobu kontaktu s vyučujícím
V souladu s vnitřními předpisy a rozvrhem probíhá kontaktní výuka v rozsahu 12 hodin. Vyučující jsou k dispozici v konzultačních hodinách nejméně v rozsahu 2 hodiny týdně, dále je možné se informovat nebo domluvit individuální konzultace nad rámec konzultačních hodin formou e-mailu, kontaktní údaje poskytnou vyučující a jsou dostupné na profilu pedagoga ve studijním informačním systému Moggis.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2021, zima 2022, zima 2023.