MD2021RMV Regionální dimenze mezinárodních vztahů

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2021
Rozsah
2/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Peter Čajka, PhD. (přednášející)
PhDr. Barbora Holíková, MBA (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Informace učitele
Název studijního předmětu Regionální dimenze mezinárodních vztahů
Typ předmětu PZ doporučený ročník / semestr 2/1
Rozsah studijního předmětu 2+1 týden
př. +cv. hod. 26/13 př./cv. kreditů 4
Prerekvizity, korekvizity, ekvivalence ----
Způsob ověření studijních výsledků zkouška Forma výuky přednášky/ cvičení
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta písemný test
.
Garant předmětu doc. PhDr. Peter Čajka, PhD.
Zapojení garanta do výuky předmětu Garant stanovuje koncepci výuky, přednáší většinu témat, dále stanovuje koncepci cvičení a dohlíží na jejich vedení.
Vyučující

Jméno Praha Bratislava
doc. PhDr. Peter Čajka, PhD. přednášející 100 %
cvičící 100 % přednášející 55 %
PhDr. Tatiana Tökölyová, PhD. přednášející 45 %
cvičící 100 %

Stručná anotace předmětu
Student si pamatuje základní pojmy, základní teoretická východiska a přístupy ke zkoumání problematiky regionálního rozvoje a regionální politiky a chápe jejich vzájemné kauzální vztahy. Student si osvojí základní terminologický aparát a je schopen efektivně jej využívat v odborné komunikaci. Student hodnotí vybrané přístupy k realizaci regionální politiky vybraných členských států Evropské unie. Student si zároveň osvojí základní východiska v současnosti nejvýrazněji uplatňovaných přístupů v oblasti podpory regionálního rozvoje. Student hodnotí míru účinnosti vybraných přístupů k podpoře regionálního rozvoje uplatňovaných ve vybraných prostorových celcích členských států Evropské unie a na této bázi je schopen identifikovat a vymezit základní faktory ovlivňující úspěšnost či selhávání jednotlivých strategií zaměřených na podporu regionálního rozvoje. Nabyté poznatky student aplikuje v procesu realizace samostatné tvůrčí činnosti zaměřené na zpracování vlastního návrhu projektu, zda strategie regionálního rozvoje v rámci vybraného regionu Slovenska. Student je schopen využít nejnovější poznatky v zkoumané problematice a je schopen porozumět současnému vývoji v oblasti regionální politiky. Na základě nabytých teoretických poznatků je také schopen je objektivně vyhodnotit a aplikovat na modelové příklady v kontextu perspektivního využití v rámci jednotlivých regionů.
Hlavní témata předmětu:
• Regionalizace států v systému NUTS.
• Problematika regionalizace - regionalistické hnutí v Evropě i světě.
• Základní východiska regionálního rozvoje a regionální politiky.
• Základní teoretické přístupy vývoje regionální politiky a regionálního rozvoje.
• Modely prostorového uspořádáni evropského prostoru.
• Vývoj evropské regionální politiky.
• Nástup znalostně-orientované společnosti a ekonomiky.
• Teorie učících se regiónů.
• Regionální inovační systémy.
• Regionální rozvoj prostřednictvím regionálních klastrů.
• Rizikový kapitál jako nástroj pro rozvoj regiónu.
• Role univerzit v současném regionálním rozvoji.
• Závěrečné shrnutí problematiky.
Studijní literatura a studijní pomůcky
Povinná:
ČAJKA, P., RÝSOVA, L.: Regionálny rozvoj a regionálna politika v kontexte poznatkovo orientovanej spoločnosti. Bratia Sabovci, Zvolen, 2008
RÝSOVA, L.: Regióny, regionálny rozvoj, regionálna politika a dosahovanie hospodárskej a sociálnej súdržnosti v rámci Európskej únie. Bratia Sabovci, Zvolen, 2009
BLAŽEK, J., UHLÍŘ, D.: Teorie regionálního rozvoje – nástin, kritika, klasifikace. Univerzita Karlova, Karolinium, Praha, 2002
BUČEK, M., REHÁK, Š., TVRDOŇ, J.: Regionálna ekonómia a politika. Bratislava: Iura Edition 2010
PAVELKOVÁ, D. a kol.: Klastry a jejich vpliv na výkonnost firem. Grada, 2009.
STEJSKAL, J.: Prumyslové klastry a jejich vznik v regionech. Linde Praha. 2011.
Doporučená:
CIHELKOVÁ, E. Nový regionalismus - teorie a případová studie /Evropská unie). 1. vydání. Praha : C. H. Beck, 2007. BRESCHI, S., MALERBA, F.: Clusters, Networks and Innovation. Oxford University Press, 2007
COOKE, P., HEIDENREICH, M., BRACZYK, H-J.: Regional Innovation Systems. Routledge, 2006
Informace ke kombinované nebo distanční formě
12 hodin
Informace o způsobu kontaktu s vyučujícím
V souladu s vnitřními předpisy a rozvrhem probíhá kontaktní výuka v rozsahu 12 hodin. Vyučující jsou k dispozici v konzultačních hodinách nejméně v rozsahu 2 hodiny týdně, dále je možné se informovat nebo domluvit individuální konzultace nad rámec konzultačních hodin formou e-mailu, kontaktní údaje poskytnou vyučující a jsou dostupné na profilu pedagoga ve studijním informačním systému Moggis.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.