MG028 Komunikace v managementu služeb

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2020
Rozsah
2/2/0. 4/4/4. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. Karel Chadt, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Ing. Karel Chadt, CSc. (cvičící)
Předpoklady
MG001 Management, MG023 Psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Studenti se seznamují teoreticky, prakticky, ústně, písemně a pomocí tréninků s možnostmi komunikace, které je možno v managementu služeb pozitivně a efektivně využít. Studenti jsou si vědomi, že manažer je v tomto směru osobností, která všemi formami profesionální i neformální komunikace mění sama sebe, své spolupracovníky a zásadně ovlivňuje svět služeb, o čemž se studenti dostatečně přesvědčují v trénincích interpersonálních komunikačních dovedností a interaktivních diskusích.
Výstupy z učení
Znalosti: Student prokazuje umění používat diferencovaně formy profesionální komunikace v její ústní i písemné podobě v rámci aktuálního komunikačního kontextu. Schopnosti: Student je schopen aktivně a cíleně využívat komunikaci jako nástroj vytváření, organizování a řízení procesů ve službách včetně specifik řízení a spolupráce zaměstnanců. Dovednosti: Student umí adekvátně kombinovat v praxi variabilní úrovně komunikace ve službách (komunikace s klienty, spolupracovníky, významnými partnery, dodavateli).
Osnova
  • Osnova: 1. Lidská komunikace a její vývoj. 2. Komunikační proces, základní formy komunikace, kontaktová a obsahová komunikace. Osobní konstrukty ve vnitrofiremní komunikaci. 3. Neverbální komunikace a její projevy v osobní a profesionální komunikaci v oboru služeb. 4. Verbální komunikace. 5. Zvláštnosti komunikace. 6. Komunikace v organizaci. 7. Komunikace v manažerských funkcích – interpersonální komunikace, komunikace v pracovní skupině, motivace, komunikace a styl řízení. 8. Komunikace v manažerských funkcích – rozhodování, delegování, komunikace a konflikty, komunikace a vyjednávání. 9. Komunikace v manažerských funkcích – moderace workshopu, diskuse, rozhovor, hodnocení, vedení porad. 10. Ohrožení komunikace v organizaci. 11. Komunikace jako zdroj konkurenční výhody. 12. Kulturní rozdíly a jejich vliv na komunikaci v oboru. 13. Rétorika, prezentace.
Literatura
    povinná literatura
  • CHADT, Karel a Romana KRATOCHVÍLOVÁ. Komunikace v managementu hotelnictví. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-666-5. info
    doporučená literatura
  • CHADT, K.., PECHOVÁ, J., MERHAUT, M. Komunikace v managementu služeb. Praha 2015. ISBN 978-80-87411-68-1.
  • FIEDLER, J., HORÁKOVÁ, J. Komunikace v řízení. ČZU Praha, 2012. ISBN 978-80-213-1295-1.
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2339-6.
  • CHADT, K., MERHAUT, M. Komunikace v managementu služeb. Praha: VŠH, 2017. ISBN 978-80-87411-88-9. Dostupné v IS VŠH.
  • De Vito, J. A. Základy mezilidské komunikace. 6. vydání Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2018-0.
  • KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-2471-677-1.
  • VYBÍRAL, Zb.: Psychologie komunikace. II. aktualizované a rozšířené vydání, Praha, Portal 2009. ISBN 978-80-7367-387-1
Výukové metody
Studenti kombinované formy vypracují seminární práci. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat účelový projekt a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.přednášky, komunikační tréninky, interaktivní diskuse
Metody hodnocení
Test, zkouška písemná a ústní
Navazující předměty
Informace učitele
Příklady témat seminárních prací: Zásady aktivního naslouchání Zásady prezentace Konflikty na pracovišti a jejich řešení Příprava a vedení porady Komunikace v týmu Kontakt s vyučujícím: elektronická korespondence přes e-mail VŠH, konzultační hodiny v daném semestru.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: konzultace KS: 6/6/6 celk 18.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.