D 2017

Transaction data based hotel customer segmentation

CHALUPA, Štěpán

Základní údaje

Originální název

Transaction data based hotel customer segmentation

Vydání

Karviná, Proceedings of 10th International Scientific Conference. “Karviná Ph.D. Conference on Business and Economics” od s. 74-82, 2017

Nakladatel

Silesian University

Další údaje

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.

ISBN

978-80-7510-265-2

Klíčová slova anglicky

Transaction data, customer segmentation, segmentation in hospitality, TwoStep Cluster Analysis.

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 6. 2018 08:28, Ing. Štěpán Chalupa, Ph.D.

Anotace

V originále

Customer segmentation plays crucial role in hospitality marketing. Identification of the right customer segments allows hotel managers to create the most effective marketing strategies. Transactions are great source of behavioral data that can be used in market segmentation. The goal of this paper is to run cluster analysis over transactional data to identify customer segment, identify the best ones of them and propose suitable strategy for them. Used data were exported from channel management tool and then processed using several non-hierarchical clustering methods of IBM SPSS tool (K-means and TwoStep Clustering). The results show that using transaction data for behavioral segmentation can lead to proper segment identification when strategies are being built.