CR074 Gastroturismus

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2014
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Věra Fišerová (přednášející)
Garance
Ing. Petr Studnička, PhD.
Katedra cestovního ruchu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s významem gastronomie pro rozvoj cestovního ruchu v destinacích včetně základního členění gastroturismu. Důraz je kladen na pojetí gastronomie jako antropogenní nehmotné atraktivity v rámci primární nabídky destinace cestovního ruchu.
Znalosti: Student získá základní přehled o postavení gastronomie v cestovním ruchu, včetně návaznosti a důležitosti gastroturismu na nabídku cestovního ruchu jak na národní tak na regionální úrovni.
Dovednosti: Student je schopen aplikovat získané teoretické poznatky z problematiky gastroturismu na středním stupni řízení destinace cestovního ruchu v podmínkách České republiky. Dovede zdůvodnit a podepřít argumenty využívané produkty regionální gastronomie.
Schopnosti: Student je na základě získaných znalostí schopen porozumět významu gastronomie v cestovním ruchu v tržních podmínkách, zvolit správnou nabídku regionálních gastronomických produktů, umí nastavit vztahy spolupráce v destinaci s vhodnými partnery v rámci specializovaných produktů a projektů (hoteliéři, restauratéři).
Osnova
  • 1. Cestovní ruch - definice, členění, typologie, druhy a formy
  • 2. Gastronomie - definice, členění, typologie, územní členění
  • 3. Destinace cestovního ruchu - definice, členění, typologie, nabídka
  • 4. Kulinářské regiony a produkty - marketing, atraktivita, kvalita, regionální produkty, síťování
  • 5. Účastníci cestovního ruchu se zaměřením na gastronomii - motivace, kultura, lingvistika, etnografie
  • 6. Legislativa EU a ČR - ochrana spotřebitele a hygiena potravin, regionální produkty a jejich značení
  • 6. Projekty podporující regionální gastronomii - Czech Specials, značky Klasa, Regionální potravina apod.
  • 7. Regionální gastronomie - Čechy
  • 8. Regionální gastronomie - Morava a Slezsko
  • 9. Regionální gastronomie - Německo, Rakousko, Polsko, Slovensko
  • 10. Regionální gastronomie - Evropa
  • 11. Regionální gastronomie - Asie, Afrika, Amerika, Austrálie
  • 12. Pokrmy a nápoje nesoucí jména významných představitelů
  • 13. Shrnutí učiva
Literatura
    doporučená literatura
  • MAIR, M., WAGNER, D. Culinary Tourism - Products, Regions, Tourists, Philosophy. Wien : Springer, 2012. 202 s. ISBN 978-3-7091-1165-9.
Výukové metody
Témata seminárních prací
Projekt Czech Specials
Projekt Grand Restaurant Festival
Projekt Regionální potravina
Regionální gastronomie ve vybraném území
Pokrmy a nápoje nesoucí jména po slavných osobnostech
Metody hodnocení
Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky: 0/0
Semináře: 26/9
Samostatná příprava: 24/41
Celkem: 50/50
Požadavky na zakončení: Prezenční studium/Kombinované studium
Účast na semináři: 30/0
Seminární práce: 70/100
Celkem: 100/100
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, zima 2013, zima 2015, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.