UCP:BM2012MSM International Strategic Market - Course Information
BM2012MSM International Strategic Marketing
University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.summer 2023
- Extent and Intensity
- 2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Jozef Ftorek, M.A. (lecturer)
prof. PhDr. Ľudovít Hajduk, Ph.D. (lecturer)
Ing. Ondřej Kašťák (lecturer)
doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D.
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Cílem výuky je s využitím znalostí získaných v kurzech Vybrané kapitoly z managementu a Vybrané kapitoly z marketingu rozšířit o další poznatky z oblasti strategického marketingu v mezinárodním prostředí. Posluchač se seznámí se základními typy mezinárodních ekonomických vztahů, jichž se podnikatelský subjekt v mezinárodním prostředí účastní a spoluvytváří je. Studijní předmět je koncipován na bázi základních marketingových teoretických znalostí aplikovaných do mezinárodního prostředí. Cílem výuky je objasnit podstatu a principy strategického řízení, vysvětlit pojmy strategie, hierarchie podnikových strategií, strategický analýza podniku včetně vymezení jednotlivých druhů analýz vnějšího a vnitřního prostředí podniku. Uvedené znalosti jsou poté transformovány do prostředí mezinárodního trhu včetně rozhodnutí o výběru formy vstupu na trh, výběru cílových segmentů a vytvoření nabídky jím určené formou stanovení marketingového mixu pro mezinárodní trh.
- Learning outcomes (in Czech)
- Na základě studia předmětu student •pochopí základní pojmy a propojení mezinárodních ekonomických vztahů ve světové ekonomice a mezinárodní podnikatelské koncepce v podmínkách globalizace / deglobalizace •bude znát základní rámec mezinárodního měnového systému a jeho fungování •bude schopen orientovat se v rámci obchodní politiky a proexportní politiky a jejích nositelích •bude se orientovat v analytických nástrojích strategického managementu a jejich využití v mezinárodním prostředí •bude schopen porozumět strategiím vybraných organizací (případové studie BSŘ, Unilever) •bude znát rámcově teoretická východiska a praktické dopady a způsoby měření konkurenceschopnosti na národní a firemní úrovni •bude schopen orientovat se v základní právní úpravě vybraných agend – ochrana spotřebitele, komunikace, ochrana investic apod. •bude schopen aplikovat uvedené metody při přípravě situační analýzy a vyhodnocení rizik •pochopí výhody a nevýhody jednotlivých forem vstupu a operování firem na zahraničních trzích, bude znát jednotlivé formy vstupu z hlediska náročnosti na kapitálové zdroje, rizika, výnosu a vhodnosti pro typy firem či odvětví •pochopí princip strategického cíleného marketingu •bude znát možnosti segmentace v mezinárodním prostředí •bude schopen vybrat při řešení praktických úkolů odpovídající nástroje, s nimiž se v průběhu kurzu seznámil •pochopí specifika marketingového mixu v mezinárodním prostředí •bude schopen zhodnotit využití nástrojů zajištění se proti riziku (smluvní zajištění, faktoring, forfaiting, bankovní záruka a další) •bude schopen orientovat se v základních mezinárodně obchodních operacích souvisejících s tvorbou a udržováním distribučních cest (logistika mezinárodních operací)
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do problematiky, vymezení pojmu strategický marketing. 2. Mezinárodní podnikání a mezinárodní ekonomické vztahy. 3. Charakteristika strategického marketingového řízení firmy v mezinárodním prostředí. 4. Koncept strategického řízení firmy v mezinárodním prostředí. 5. Strategická analýza obecného okolí podniku, oborového okolí podniku a vnitřního prostředí firmy. 6. Specifické metody strategické analýzy. 7. Formy vstupu na mezinárodní trhy. 8. Segmentace, targeting, positioning v mezinárodním prostředí. 9. Formulace strategie, výběr strategie a její implementace. 10. Mezinárodní marketingový mix. 11. Produktový mix v mezinárodním prostředí. 12. Cenová strategie a řízení kvality v mezinárodním prostředí. 13. Komunikační a distribuční strategie.
- Literature
- required literature
- MACHKOVÁ, Hana and Martin MACHEK. Mezinárodní marketing (International Marketing). 5th ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2021, 208 pp. ISBN 978-80-271-3006-1. info
- JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing - Strategie a trendy. 2nd ed. Praha: Grada Publishing, 2013, 368 pp. ISBN 978-80-247-4670-8. info
- FOTR a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. 2., aktualizované a doplněné vydání, 2020, Grada. ISBN 978-80-271-2499-2.
- KUNEŠOVÁ, Hana a kol. Světová ekonomika. Nové jevy a perspektivy. Praha: C. H. Beck, 2014. 3. vydání. ISBN 978-80-7400-502-2.
- Ploch Palatková, M. Mezinárodní strategický marketing. Studijní opora. University College Prague, 2023. ISBN: 978-80-7632-080-2.
- recommended literature
- KARLÍČEK, M. a kol. Základy marketingu. Grada, 2019, ISBN 078-80-247-5869-5.
- FOTR a kol. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. 2017, Grada. ISBN 978-80-271-0434-5.
- Teaching methods (in Czech)
- Teoretická příprava Semináře - zpracování semestrálních projektů Hosté z praxe
- Assessment methods (in Czech)
- Podmínky ukončení předmětu: Ukončení předmětu má formu ústní zkoušky. Podmínkou přihlášení na závěrečnou ústní zkoušku, a tedy ukončení kurzu, je splnění podmínek seminářů (PS) nebo odevzdání semestrálního projektu a prezentace k semestrálnímu projektu (KS). V průběhu seminářů (PS) posluchači(ky) zpracovávají semestrální projekt a řeší písemně zadané problémy, jejichž hodnocení se započítává do aktivní účasti na seminářích. Výsledné hodnocení předmětu zahrnuje hodnocení odevzdaného semestrálního projektu (semináře) a ústní zkoušku. Hodnocení kurzu je dvousložkové: Splnění podmínek seminářů (PS) / Zpracování semestrálního projektu a prezentace (KS + ISP) 30 bodů (min. 18 bodů) Závěrečná ústní zkouška 70 bodů (min. 42 bodů) CELKEM 100 bodů
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (summer 2023, recent)
- Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/summer2023/BM2012MSM