MA001 Marketing Strategies

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
winter 2014
Extent and Intensity
2/2. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D. (lecturer)
Ing. Eliška Smotlachová (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D.
University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Marketing seznamuje studenty se základy marketingu. Objasňuje nejdůležitější marketingové poznatky, důležité pro aplikaci marketingu v podnicích, organizacích, obcích a destinacích cestovního ruchu. Formou řešení teoretických a praktických problémů se posluchači seznámí se základním analytickým aparátem a získají schopnost jeho použití pro řešení konkrétních zadání.

Znalosti:
Student získá základní přehled o podstatě marketingu, marketingové koncepci, jednotlivých fázích marketingového řízení, důležitosti analýzy prostředí firmy a predikce jeho vývoje, marketingovém informačním systému a jeho součástech, nákupním procesu spotřebitelů i organizací, procesu výběru cílových trhů, marketingovém mixu v podobě „P“ i „C“.

Schopnosti:
Student je schopen řešit různá marketingová zadání, např. vypracování situační analýzy a jejího dopadu na činnost firmy; zpracování portfolia firmy; výběr cílových trhů; positioning a repositioning firmy (produktu, značky); vypracování marketingového mixu firmy aj. Tato schopnost je základem úspěšného uplatnění absolventa vysoké školy v manažerských funkcích na operační či střední úrovni managementu.

Dovednosti:
Student umí vysvětlit marketingový směnný proces; podrobně popsat jednotlivé fáze procesu marketingového řízení; analyzovat prostředí firmy, její portfolio i nákupní proces; identifikovat cílové trhy; na základě analýzy a výběru cílového trhu vypracovat návrh marketingového mixu.

Semináře předmětu mají přispět ke schopnostem studenta implementovat získané marketingové znalosti v praxi.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do studia předmětu – základní pojmy a definice.
  • 2. Volný čas, cestovní ruch a pohostinství.
  • 3. Marketing a marketingová koncepce; vývoj podnikatelských koncepcí.
  • 4. Služby, specifické vlastnosti služeb, aplikace marketingu v oblasti služeb a v neziskových organizacích.
  • 5. Marketingové řízení – podstata, specifika.
  • 6. Marketingové prostředí, jeho analýza a predikce vývoje prostředí.
  • 7. Marketingový informační systém; marketingové zpravodajství, marketingový výzkum – metody a techniky výzkumu.
  • 8. Výběr cílových trhů, proces výběru cílových trhů – segmentace, výběr trhů, stanovení pozice.
  • 9. Nákupní proces spotřebitele a organizací.
  • 10. Marketingový mix z různých pohledů; jednotlivé nástroje marketingového mixu.
  • 11. Nástroje marketingového mixu z pohledu nabídky – produkt, místo, cena.
  • 12. Nástroje marketingového mixu z pohledu nabídky – marketingová komunikace, lidé, balíčky, programové specifikace, spolupráce, procesy.
  • 13. Nástroje marketingového mixu z pohledu poptávky – hodnota vnímaná zákazníkem, náklady, dostupnost, komunikace.
Literature
    required literature
  • KOTLER, Philip and Gary ARMSTRONG. Marketing. Grada, 2004. ISBN 80-247-0513-3. info
    recommended literature
  • • Jakubíková, D. Strategický marketing. Praha: Grada, 2008. 272 s. ISBN 978-80-247-2690-8
  • JAKUBÍKOVÁ Dagmar. Marketing v cestovním ruchu. Jak uspět v domácí i světové konkurenci. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a.s. 2012, 329 s. ISBN 978-80-247-4209-0
Teaching methods (in Czech)
Přednášky s praktickými aplikacemi. Samostudium literatury. Cvičení k prohloubení základních znalostí získaných z přednášek a samostudia. Samostatná práce studentů – řešení konkrétního úkolu zadaného a hodnoceného vyučujícími.

Příklady témat seminárních prací:
1. Analýza marketingového mixu ve vybrané společnosti.
2. Komparace marketingového řízení ve dvou vybraných neziskových organizacích.
3. Návrh na inovaci marketingové komunikace v odvětví gastronomie, hotelnictví a turismu.
4. Význam marketingových aktivit na trhu služeb.
5. Zhodnocení marketingových strategií ve vybrané společnosti.


Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 26/12;
Semináře - 13/0;
Samostatná příprava - 65/92;
Celkem - 104/104

Požadavky na zakončení: Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Semináře - podmínkou zápočtu jsou 2 úspěšně absolvované testy, minimálně 70% účast na cvičeních, aktivita;
Písemný test - 100/100 (minimální úspěšnost 60 bodů);
Celkem - 100/100
Assessment methods (in Czech)
Zvláštní podmínky a podrobnosti
- min. 70 % účast na seminářích (prez.)
- kladné hodnocení vypracované seminární práce (komb.)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: z | zk
The course can also be completed outside the examination period.
Note related to how often the course is taught: KS: 5/5/5 celk 15h.
Information on the extent and intensity of the course: 5/5/5.
The course is also listed under the following terms Winter 2008, Summer 2009, Winter 2009, Summer 2010, Winter 2010, Summer 2011, winter 2011, Summer 2012, winter 2012, Summer 2013, winter 2013, Summer 2014, summer 2015, winter 2015, summer 2016, winter 2016, summer 2017, winter 2017, summer 2018, winter 2018, summer 2019, winter 2019, summer 2020, winter 2020, summer 2021, winter 2021, summer 2022, winter 2022, summer 2023, winter 2023, summer 2024, winter 2024.
  • Enrolment Statistics (winter 2014, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/winter2014/MA001