UCP:MG030 Ethics and Ethiquette - Course Information
MG030 Ethics and Ethiquette
University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.winter 2015
- Extent and Intensity
- 2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Monika Klímová (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Monika Klímová
Katedra managementu – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Hospitality Management (Study in Czech) (programme UCP, BC) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět MG 016 Etika a etiketa seznamuje studenty se základními etickými teoriemi a vztahy mezi nimi. Objasňuje nejdůležitější principy etického chování a rozhodování jednotlivých subjektů, fungování etických kodexů, jejich účinnost, zásady etikety a diplomatického protokolu. Významnou částí předmětu MG 016 jsou rozdíly v chápaní etiky a etikety v jednotlivých kulturách a zemích světa, rétorika, nonverbální komunikace a sebeprezentace a to i s přihlédnutím k významným rozdílům v jednotlivých kulturách a zemích světa. Formou řešení teoretických a praktických problémů se posluchači seznámí se základním analytickým aparátem a získají schopnost jeho použití pro posuzování etických problémů a etikety.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Etika jako filozofická a vědní disciplína 2. Základní terminologie: etika, etiketa, morálka x mravnost, individuální a společenská morálka 3. Hodnotové paradigma, role historie, náboženství, na morálku 4. Světové kultury - přehled, členění, úloha etiky na utváření hodnotového paradigmatu konkrétních kultur 5. Západní (evropská, americká a australská kultura) - principy kultury, základní etické rysy, jejich odraz ve společenské, podnikatelské etiketě, porušování etických pravidel a zákony 6. Etický kodex 7. Judaismus - základní principy kultury, etika, desatero jako základ morálního cítění všech monoteistickcýh kultur, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb a oblast hotelnictví, cestovního ruchu, nejčastější prohřešky 8. Pravoslavná ortodoxní kultura - základní principy kultury, etika, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku a etiketu, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb a pro oblast hotelnictví, cestovního ruchu, vnímání času, nejčastější prohřešky 9. Arabsko-muslimská kultura - základní principy kultury, etika, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku a etiketu, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb pro oblast hotelnictví, cestovního ruchu, vnímání času, nejčastější prohřešky 10. Budhistická a konfuciánská kultura - základní principy kultury, etika, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku a etiketu, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb pro oblast hotelnictví, cestovního ruchu, vnímání času, nejčastější prohřešky 11. Japonská (šintoistická) kultura - základní principy kultury, etika, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku a etiketu, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb pro oblast hotelnictví, cestovního ruchu, vnímání času, nejčastější prohřešky 12. Etiketa: společenský styk - vnější vzhled, pozdrav, představování, vizitky, pravidla přednosti, dárky a formy darování ve vybraných kulturách, pozdní příchody, nevhodný oděv, nevhodné téma k hovoru, žvýkačka, mobilní telefon, neznalost kulturních odlišností, kulturní odlišnosti,vnímání osobního prostoru a fyzických dotyků, vnímání barev, odlišnosti při stolování 13. Neverbální komunikace - nejčastější prohřešky ve vztahu ke světovým kulturám
- Literature
- required literature
- Žufan, Hán, Klímová: Kapitoly z personálního interkultuního managementu
- recommended literature
- SOKOL, J. Antropologie a etika. ISBN 978-80-7429-223-1
- GULLOVÁ, S a F MILLEROVÁ. Společenská etiketa, obchodní a diplomatický protokol. 2004. ISBN 80-86578-33-X.
- not specified
- ŠRONĚK, I. Etiketa podnikání s přihlédnutím k hotelnictví, cestovnímu ruchu a lázeňství. Praha: VŠH, 2004. ISBN 80-86578-21-6.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška
- Assessment methods (in Czech)
- Student zpracuje seminární práci na zvolené téma, které se váže na základní okruhy předmětu. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran ). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu, při zkoušce je oponována a při oponentuře je examinátorem zadán teoretický okruh z dané problematiky a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Témata: 1. Komparace etických principů dvou odlišných kultur 2. Etické principy vybrané kultury a jejich odraz v etiketě, obchodním jednání, službách 3. Analýza vybraného profesního kodexu (řetězec, etických kodexů profesních sdružení - průvodců, hotelů apod.)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on completion of the course: z | zk
The course can also be completed outside the examination period.
Note related to how often the course is taught: konzultace KS: 3|3|3, celkem 9 nebo 5h.
- Enrolment Statistics (winter 2015, recent)
- Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/winter2015/MG030