MG030 Ethics and Ethiquette

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
winter 2015
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Monika Klímová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Monika Klímová
Katedra managementu – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět MG 016 Etika a etiketa seznamuje studenty se základními etickými teoriemi a vztahy mezi nimi. Objasňuje nejdůležitější principy etického chování a rozhodování jednotlivých subjektů, fungování etických kodexů, jejich účinnost, zásady etikety a diplomatického protokolu. Významnou částí předmětu MG 016 jsou rozdíly v chápaní etiky a etikety v jednotlivých kulturách a zemích světa, rétorika, nonverbální komunikace a sebeprezentace a to i s přihlédnutím k významným rozdílům v jednotlivých kulturách a zemích světa. Formou řešení teoretických a praktických problémů se posluchači seznámí se základním analytickým aparátem a získají schopnost jeho použití pro posuzování etických problémů a etikety.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Etika jako filozofická a vědní disciplína 2. Základní terminologie: etika, etiketa, morálka x mravnost, individuální a společenská morálka 3. Hodnotové paradigma, role historie, náboženství, na morálku 4. Světové kultury - přehled, členění, úloha etiky na utváření hodnotového paradigmatu konkrétních kultur 5. Západní (evropská, americká a australská kultura) - principy kultury, základní etické rysy, jejich odraz ve společenské, podnikatelské etiketě, porušování etických pravidel a zákony 6. Etický kodex 7. Judaismus - základní principy kultury, etika, desatero jako základ morálního cítění všech monoteistickcýh kultur, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb a oblast hotelnictví, cestovního ruchu, nejčastější prohřešky 8. Pravoslavná ortodoxní kultura - základní principy kultury, etika, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku a etiketu, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb a pro oblast hotelnictví, cestovního ruchu, vnímání času, nejčastější prohřešky 9. Arabsko-muslimská kultura - základní principy kultury, etika, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku a etiketu, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb pro oblast hotelnictví, cestovního ruchu, vnímání času, nejčastější prohřešky 10. Budhistická a konfuciánská kultura - základní principy kultury, etika, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku a etiketu, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb pro oblast hotelnictví, cestovního ruchu, vnímání času, nejčastější prohřešky 11. Japonská (šintoistická) kultura - základní principy kultury, etika, odlišnosti morálních principů od ostatních kultur, jejich vliv na profesní etiku a etiketu, podnikání, obchodní jednání, poskytování služeb pro oblast hotelnictví, cestovního ruchu, vnímání času, nejčastější prohřešky 12. Etiketa: společenský styk - vnější vzhled, pozdrav, představování, vizitky, pravidla přednosti, dárky a formy darování ve vybraných kulturách, pozdní příchody, nevhodný oděv, nevhodné téma k hovoru, žvýkačka, mobilní telefon, neznalost kulturních odlišností, kulturní odlišnosti,vnímání osobního prostoru a fyzických dotyků, vnímání barev, odlišnosti při stolování 13. Neverbální komunikace - nejčastější prohřešky ve vztahu ke světovým kulturám
Literature
    required literature
  • Žufan, Hán, Klímová: Kapitoly z personálního interkultuního managementu
    recommended literature
  • SOKOL, J. Antropologie a etika. ISBN 978-80-7429-223-1
  • GULLOVÁ, S a F MILLEROVÁ. Společenská etiketa, obchodní a diplomatický protokol. 2004. ISBN 80-86578-33-X.
    not specified
  • ŠRONĚK, I. Etiketa podnikání s přihlédnutím k hotelnictví, cestovnímu ruchu a lázeňství. Praha: VŠH, 2004. ISBN 80-86578-21-6.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška
Assessment methods (in Czech)
Student zpracuje seminární práci na zvolené téma, které se váže na základní okruhy předmětu. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran ). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu, při zkoušce je oponována a při oponentuře je examinátorem zadán teoretický okruh z dané problematiky a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Témata: 1. Komparace etických principů dvou odlišných kultur 2. Etické principy vybrané kultury a jejich odraz v etiketě, obchodním jednání, službách 3. Analýza vybraného profesního kodexu (řetězec, etických kodexů profesních sdružení - průvodců, hotelů apod.)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: z | zk
The course can also be completed outside the examination period.
Note related to how often the course is taught: konzultace KS: 3|3|3, celkem 9 nebo 5h.
The course is also listed under the following terms winter 2014, summer 2015, summer 2016, winter 2016, summer 2017, winter 2017, summer 2018, summer 2022, summer 2023, summer 2024.
  • Enrolment Statistics (winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/winter2015/MG030