MA062 Mezinárodní marketing

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2025
Rozsah
0/2. 3-3-3. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
JUDr. Ing. Miroslav Okrouhlý, M.Sc. (cvičící)
Předpoklady
Předpokladem pro absolvování předmětu jsou základní znalosti z marketingu a strategického řízení firmy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět „Mezinárodní marketing“ rozšiřuje znalosti marketingu, které student získal v předchozím studiu a rovněž poznatky z oblasti managementu, kulturní diverzifikace, psychologie, ekonomie, podnikové ekonomiky a marketingového výzkumu. Cílem předmětu je poskytnout studentům hlubší porozumění specifik marketingu v mezinárodním prostředí a podat přehled o rámci manažerských činností v těchto oborech. Bude zdůrazněna úloha manažera při přípravě a provádění marketingových strategií a vstupů na zahraniční trhy při odlišnosti kulturních, politických a ekonomických podmínek jednotlivých tržních prostředí. Pozornost bude věnována rozhodovacím procesům v mezinárodním marketingovém výzkumu, při výběru cílových trhů a v oblastech výrobkové, cenové a distribuční politiky a komunikací.
Výstupy z učení
Úspěšné absolvování tohoto předmětu dává studentům možnost: • porozumět zásadám aplikace mezinárodního marketingu v podmínkách různosti kulturního, politického, právního a ekonomického prostředí; • získat náhled do provádění analýzy zahraničních trhů, vymezení exportního potenciálu a přípravy strategií pro příslušné mezinárodní trhy; • znát základní principy, cíle a problémy rozhodovacích procesů značkové, výrobkové, distribuční a komunikační politiky v oblasti mezinárodního marketingu a obchodních operací.
Osnova
  • 1. Mezinárodní marketing, definice a zaměření 2. Mezinárodní prostředí – vliv na mezinárodní podnikání 3. Mezinárodní marketingový výzkum, Strategie v mezinárodním marketingu 4. Formy vstupu firem na mezinárodní trhy - Vývozní operace 5. Formy vstupu firem na mezinárodní trhy – Kapitálově nenáročné operace a kapitálové vstupy 6. Segmentace, výběr mezinárodních trhů a positioning 7. Mezinárodní značková strategie a výrobková politika 8. Mezinárodní cenová politika 9. Mezinárodní distribuční politika 10. Mezinárodní marketingová komunikace 11. Systém státní podpory exportu 12. Služby pro podnikatele v zahraničním obchodu
Literatura
    povinná literatura
  • MACHKOVÁ, Hana a Martin MACHEK. Mezinárodní marketing. 5. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2021, 208 s. ISBN 978-80-271-3006-1. info
    doporučená literatura
  • SATO, Alexej. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Oeconomica - Vysoká škola ekonomická, 2021, 186 s. ISBN 978-80-245-2416-0. info
  • ŠTĚDROŇ, Bohumír. Mezinárodní marketing. Praha: C.H.Beck, 2018, 320 s. ISBN 978-80-7400-441-4. info
  • KOPECKÝ, Ladislav. Public relations. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 240 s. ISBN 978-80-247-4229-8. info
Výukové metody
Semináře s teoretickým základem a praktickými aplikacemi, samostudium literatury, seminární práce; Obsah předmětu: semináře 26/9 hodin, samostatná příprava 52/69 hodin, celkem 78 hodin; Požadavky na zakončení: seminární práce a zápočet (100) Povinná účast denních studentů: 75%
Metody hodnocení
seminární práce, zápočet;
Informace učitele
Zpracování seminární práce na zadané téma (viz: Studijní opora předmětu MA062) s možností aplikace získaných teoretických poznatků a případných vlastních praktických zkušeností. Rozsah seminární práce 5 - 7 stran A4. Termín odevzdání seminární práce - týden před posledním seminářem/soustředěním kombinovaného studia. Další literatura: webové stránky (viz odkazy v prezentacích přednášek)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Volitelný předmět.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/leto2025/MA062