MK128 Publicistické žánry v marketingové praxi

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2023
Rozsah
2/2/0. 4-4-4. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jan Mastný (přednášející)
Ing. Jan Mastný (cvičící)
Garance
Ing. Jan Mastný
Katedra marketingu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Předpoklady
Předmět Publicistické žánry v marketingové praxi je ukončen ústní zkouškou. Předpokladem pro její úspěšné složení je: • aktivní účast na výuce • prostudování základní literatury a studijních opor • odevzdáním redakčních materiálů • splnění korespondenčních úkolů (závěrečného testu či případové studie).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Studenti si na základě přednášek a cvičení mají osvojit znalosti novinářské práce v tištěných denících a časopisech, orientovat se v profesních problémech, včetně problémů etických a v základních žurnalistických tématech a rubrikách. Studenti v seminářích analyzují výsledky své činnosti a probírají také aktuální témata žurnalistické práce. Studenti ve skupinách podle rubrik, analyzují své příspěvky a v rámci diskusí a na základě předepsané četby probírají i aktuální témata žurnalistické práce.
Výstupy z učení
● rozvoj logického, analytického a kritického myšlení (úvod do studia komunikace, úvod do filosofie, základy sociologie)
● rozvoj komunikačních dovedností, obecných i oborově specializovaných (komunikační dovednosti pro žurnalisty, sociální komunikace, pragmatika, rétorika, moderování apod.)
● rozvoj jazykových kompetencí (v rodném i světovém jazyce) a stylistických dovedností
(současný český jazyk, stylistika, pravopisné praktikum, cizí jazyk apod.)
● rozvoj dovedností při vyhledávání a zpracovávání informací (zdroje žurnalistických informací, aktuální otázky žurnalistiky, základy žurnalistických profesí apod.)
● rozvoj samostatnosti i koordinace a kooperace při práci v týmu (všechna praktika a na ně navazující workshopy, základy managementu, komunikační dovednosti pro žurnalisty apod.)
● tvůrčí psaní, publicistické žánry
● grafické a obsahové analýzy časopisů o hotelnictví, gastronomii a cestovním ruchu
● posílení odpovědnosti a vědomí o specifikách a problematičnosti právního a etického rámce žurnalistiky (etika v žurnalistice, základy práva, média a právo)
Osnova
  • Média a veřejné mínění
  • Mediální publikum a výzkum veřejného mínění
  • Komunikace s novináři
  • Vztahy mezi public relations a žurnalistikou
  • Hodnoty a stereotypy (vyhledávání informací, zpracovávání, typy informací)
  • Síla příběhu – média a marketing
  • Zpravodajské žánry v časopisech, rekapitulace žánrů a jejich specifické uplatnění ( glosa, poznámka, komentář, editorial a jejich uplatnění v tisku a ostatních mediích, problémy názorové publicistiky)
  • Publicistické žánry
  • Praktikum psané tvorby – workshop, cvičení, diskuse
  • Redakční práce
  • Redigování
  • Spolupráce s agenturami
  • Příprava tiskové konference
  • Výběr médií pro spolupráci
  • Jak vzbudit zájem médií o vaše témata. Jaké náležitosti by mělo mít vaše sdělení tisku.
  • Jak postupovat, abyste se prosadili do médií.
  • Jak vystupovat pozitivně v médiích. Jak působit důvěryhodně, jistě a informovaně.
  • Monitorování sdělovacích prostředků a sledování aktuálního vývoje publicity týkající se klienta
  • Vyhledávání témat, o něž mohou projevit zájem sdělovací prostředky Jak komunikovat s novináři v krizové situaci
  • Tvorba studentského časopisu, týmová práce
Literatura
    povinná literatura
  • MIČIENKA, M a J JIRÁK. Rozumět médiím. 2006. info
  • MASTNÝ, Jan. Reklama ve světě médií. Praha: Vysoká škola hotelová, 2010, 106 s. ISBN 978-80-87411-00-1. info
  • CHROMÝ, Jan. Média a vzdělávání - Media & Education 2018. 2018. URL info
    doporučená literatura
  • CHROMÝ, Jan. Média a vzdělávání 2014. 2014. URL info
  • SCHELLMANN, Bernhard. Média: Základní pojmy, návrhy, výroba. Praha: Europa-Sobotáles, 2004, 482 s. ISBN 80-86706-06-0. info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. 2007. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4. info
    neurčeno
  • MASTNÝ, Jan. Grafika v mediální komunikaci. 2008. ISBN 978-80-86578-82-8. info
Výukové metody
Cyklus přednášek na téma publicistické žánry v marketingové praxi
Praktická cvičení se simulací odpovědnosti za jednotlivé publikační výstupy
Vlastní realizace publikačních výstupů
Prezentace před kolektivem jednotlivých fází publikační tvorby
Týmové hodnocení úrovněpublikačních výstupů
Metody hodnocení
Hodnocení finálního publikačního výstupu ve formě realizované seminární práce
Průběžné hodnocení aktivity na seminářích
Ústní zkouška
Informace učitele
Předmět doplňují studijní opora a přednáškové podklady nacházející se v příslušných odkazech uvedených u předmětu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.