UCP:BM2012MSM Mezinárodní strategický market - Informace o předmětu
BM2012MSM Mezinárodní strategický marketing
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.léto 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Janka Beresecká, PhD. (přednášející)
Jozef Ftorek, M.A. (přednášející)
prof. PhDr. Ľudovít Hajduk, Ph.D. (přednášející)
Ing. Ondřej Kašťák (přednášející)
doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem výuky je s využitím znalostí získaných v kurzech Vybrané kapitoly z managementu a Vybrané kapitoly z marketingu rozšířit o další poznatky z oblasti strategického marketingu v mezinárodním prostředí. Posluchač se seznámí se základními typy mezinárodních ekonomických vztahů, jichž se podnikatelský subjekt v mezinárodním prostředí účastní a spoluvytváří je. Studijní předmět je koncipován na bázi základních marketingových teoretických znalostí aplikovaných do mezinárodního prostředí. Cílem výuky je objasnit podstatu a principy strategického řízení, vysvětlit pojmy strategie, hierarchie podnikových strategií, strategický analýza podniku včetně vymezení jednotlivých druhů analýz vnějšího a vnitřního prostředí podniku. Uvedené znalosti jsou poté transformovány do prostředí mezinárodního trhu včetně rozhodnutí o výběru formy vstupu na trh, výběru cílových segmentů a vytvoření nabídky jím určené formou stanovení marketingového mixu pro mezinárodní trh.
- Výstupy z učení
- Na základě studia předmětu student •pochopí základní pojmy a propojení mezinárodních ekonomických vztahů ve světové ekonomice a mezinárodní podnikatelské koncepce v podmínkách globalizace / deglobalizace •bude znát základní rámec mezinárodního měnového systému a jeho fungování •bude schopen orientovat se v rámci obchodní politiky a proexportní politiky a jejích nositelích •bude se orientovat v analytických nástrojích strategického managementu a jejich využití v mezinárodním prostředí •bude schopen porozumět strategiím vybraných organizací (případové studie BSŘ, Unilever) •bude znát rámcově teoretická východiska a praktické dopady a způsoby měření konkurenceschopnosti na národní a firemní úrovni •bude schopen orientovat se v základní právní úpravě vybraných agend – ochrana spotřebitele, komunikace, ochrana investic apod. •bude schopen aplikovat uvedené metody při přípravě situační analýzy a vyhodnocení rizik •pochopí výhody a nevýhody jednotlivých forem vstupu a operování firem na zahraničních trzích, bude znát jednotlivé formy vstupu z hlediska náročnosti na kapitálové zdroje, rizika, výnosu a vhodnosti pro typy firem či odvětví •pochopí princip strategického cíleného marketingu •bude znát možnosti segmentace v mezinárodním prostředí •bude schopen vybrat při řešení praktických úkolů odpovídající nástroje, s nimiž se v průběhu kurzu seznámil •pochopí specifika marketingového mixu v mezinárodním prostředí •bude schopen zhodnotit využití nástrojů zajištění se proti riziku (smluvní zajištění, faktoring, forfaiting, bankovní záruka a další) •bude schopen orientovat se v základních mezinárodně obchodních operacích souvisejících s tvorbou a udržováním distribučních cest (logistika mezinárodních operací)
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, vymezení pojmu strategický marketing. 2. Mezinárodní podnikání a mezinárodní ekonomické vztahy. 3. Charakteristika strategického marketingového řízení firmy v mezinárodním prostředí. 4. Koncept strategického řízení firmy v mezinárodním prostředí. 5. Strategická analýza obecného okolí podniku, oborového okolí podniku a vnitřního prostředí firmy. 6. Specifické metody strategické analýzy. 7. Formy vstupu na mezinárodní trhy. 8. Segmentace, targeting, positioning v mezinárodním prostředí. 9. Formulace strategie, výběr strategie a její implementace. 10. Mezinárodní marketingový mix. 11. Produktový mix v mezinárodním prostředí. 12. Cenová strategie a řízení kvality v mezinárodním prostředí. 13. Komunikační a distribuční strategie.
- Literatura
- povinná literatura
- MACHKOVÁ, Hana a Martin MACHEK. Mezinárodní marketing. 5. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2021, 208 s. ISBN 978-80-271-3006-1. info
- JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing - Strategie a trendy. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 368 s. ISBN 978-80-247-4670-8. info
- FOTR a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. 2., aktualizované a doplněné vydání, 2020, Grada. ISBN 978-80-271-2499-2.
- KUNEŠOVÁ, Hana a kol. Světová ekonomika. Nové jevy a perspektivy. Praha: C. H. Beck, 2014. 3. vydání. ISBN 978-80-7400-502-2.
- Ploch Palatková, M. Mezinárodní strategický marketing. Studijní opora. University College Prague, 2023. ISBN: 978-80-7632-080-2.
- doporučená literatura
- KARLÍČEK, M. a kol. Základy marketingu. Grada, 2019, ISBN 078-80-247-5869-5.
- FOTR a kol. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. 2017, Grada. ISBN 978-80-271-0434-5.
- Výukové metody
- Teoretická příprava Semináře - zpracování semestrálních projektů Hosté z praxe
- Metody hodnocení
- Podmínky ukončení předmětu: Ukončení předmětu má formu ústní zkoušky. Podmínkou přihlášení na závěrečnou ústní zkoušku, a tedy ukončení kurzu, je splnění podmínek seminářů (PS) nebo odevzdání semestrálního projektu a prezentace k semestrálnímu projektu (KS). V průběhu seminářů (PS) posluchači(ky) zpracovávají semestrální projekt a řeší písemně zadané problémy, jejichž hodnocení se započítává do aktivní účasti na seminářích. Výsledné hodnocení předmětu zahrnuje hodnocení odevzdaného semestrálního projektu (semináře) a ústní zkoušku. Hodnocení kurzu je dvousložkové: Splnění podmínek seminářů (PS) / Zpracování semestrálního projektu a prezentace (KS + ISP) 30 bodů (min. 18 bodů) Závěrečná ústní zkouška 70 bodů (min. 42 bodů) CELKEM 100 bodů
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Název studijního předmětu Mezinárodní strategický marketing
Typ předmětu PZ doporučený ročník / semestr 1/2
Rozsah studijního předmětu 2+2/týden
př.+ cv. hod. 26/13
př./cv. kreditů 6
Prerekvizity, korekvizity, ekvivalence ----
Způsob ověření studijních výsledků zkouška Forma výuky přednášky/cvičení
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta Ústní zkouška, případová studie.
.
Garant předmětu doc. Ing. Monika Ploch Palatková, Ph.D.
Zapojení garanta do výuky předmětu Koordinace obsahové i formální stránky přípravy výuky. Zásadní nebo nová témata přednáší vždy garant předmětu. Podíl na stanovení obsahu a úrovně kontrolních testů. Spoluúčast na zpracování studijních opor.
Vyučující
Jméno Praha Znojmo Mariánské Lázně
doc. Ing. Monika Paltková, Ph.D. přednášející 55 % přednášející 55 % přednášející 55 %
Ing. Jitka Veselá, Ph.D. přednášející 45 %
cvičící 50 % přednášející 45 %
cvičící 100 %
doc. RNDr. Bohunír Štědroň, CSc. cvičící 50 % přednášející 45 %
cvičící 100 %
Stručná anotace předmětu
Studijní předmět je koncipován na bázi základních marketingových teoretických znalostí aplikovaných do mezinárodního prostředí. Cílem výuky je objasnit podstatu a principy strategického řízení, vysvětlit pojmy strategie, hierarchie podnikových strategií, strategická analýza podniku včetně vymezení jednotlivých druhů analýz vnějšího a vnitřního prostředí podniku. Tyto znalosti jsou poté transformovány do prostředí mezinárodního trhu včetně rozhodnutí o vývěru formy vstupu na trh, výběrů cílových segmentů a vytvoření nabídky jim určené formou stanovení marketingového mixu pro mezinárodní trh.
Hlavní témata předmětu:
• Úvod do problematiky, vymezení pojmu strategický marketing.
• Charakteristika strategického řízení firmy.
• Koncept strategického řízení firmy.
• Strategické řízení a mezinárodní marketing.
• Strategická analýza obecného okolí podniku, oborového okolí podniku a vnitřního prostředí firmy.
• Specifické metody strategické analýzy.
• Formulace strategie, výběr strategie a její implementace.
• Formy vstupu na mezinárodní trhy.
• Segmentace, targeting, positioning v mezinárodním prostředí.
• Mezinárodní marketingový mix.
Studijní literatura a studijní pomůcky
Povinná:
ABRAT, R. Strategic Marketing, 1st ed. Routledge, 2018. ISBN 978-1138593640.
CHERNEV, A. Strategic Marketing Management. 9th ed. Cerebellum Press, 2018. ISBN 9781936572519.
FARRELL, C. Global Marketing: Practical Insights and International Analysis, 1st ed. SAGE Publication Ltd, 2015. ISBN 9781446252642.
MACHKOVÁ, H. Mezinárodní marketing: Strategické trendy a příklady z praxe. 4. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. 200 s. ISBN 978-80-247-2986-2.
Doporučená:
FRENCH, J. Strategic Social Marketing: For Behaviour and Social Change, 2nd ed. SAGE Publication Ltd, 2019. ISBN 978-1526446046.
HITT, M. A., IRELAND, R. D., HOSKISSON, R. E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307
VESELÁ, J. Marketing v mezinárodním prostředí.Distanční studijní opora. 1. vyd. Znojmo: SVŠE Znojmo, 2013.
Informace ke kombinované nebo distanční formě
Rozsah konzultací (soustředění) 16 hodin
Informace o způsobu kontaktu s vyučujícím
V souladu s vnitřními předpisy a rozvrhem probíhá kontaktní výuka v rozsahu 16 hodin. Vyučující jsou k dispozici v konzultačních hodinách nejméně v rozsahu 2 hodiny týdně, dále je možné se informovat nebo domluvit individuální konzultace nad rámec konzultačních hodin formou e-mailu, kontaktní údaje poskytnou vyučující a jsou dostupné na profilu pedagoga ve studijním informačním systému Moggis.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/leto2024/BM2012MSM