BM2012MSM Mezinárodní strategický marketing

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2023
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Jozef Ftorek, M.A. (přednášející)
prof. PhDr. Ľudovít Hajduk, Ph.D. (přednášející)
Ing. Ondřej Kašťák (přednášející)
doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem výuky je s využitím znalostí získaných v kurzech Vybrané kapitoly z managementu a Vybrané kapitoly z marketingu rozšířit o další poznatky z oblasti strategického marketingu v mezinárodním prostředí. Posluchač se seznámí se základními typy mezinárodních ekonomických vztahů, jichž se podnikatelský subjekt v mezinárodním prostředí účastní a spoluvytváří je. Studijní předmět je koncipován na bázi základních marketingových teoretických znalostí aplikovaných do mezinárodního prostředí. Cílem výuky je objasnit podstatu a principy strategického řízení, vysvětlit pojmy strategie, hierarchie podnikových strategií, strategický analýza podniku včetně vymezení jednotlivých druhů analýz vnějšího a vnitřního prostředí podniku. Uvedené znalosti jsou poté transformovány do prostředí mezinárodního trhu včetně rozhodnutí o výběru formy vstupu na trh, výběru cílových segmentů a vytvoření nabídky jím určené formou stanovení marketingového mixu pro mezinárodní trh.
Výstupy z učení
Na základě studia předmětu student •pochopí základní pojmy a propojení mezinárodních ekonomických vztahů ve světové ekonomice a mezinárodní podnikatelské koncepce v podmínkách globalizace / deglobalizace •bude znát základní rámec mezinárodního měnového systému a jeho fungování •bude schopen orientovat se v rámci obchodní politiky a proexportní politiky a jejích nositelích •bude se orientovat v analytických nástrojích strategického managementu a jejich využití v mezinárodním prostředí •bude schopen porozumět strategiím vybraných organizací (případové studie BSŘ, Unilever) •bude znát rámcově teoretická východiska a praktické dopady a způsoby měření konkurenceschopnosti na národní a firemní úrovni •bude schopen orientovat se v základní právní úpravě vybraných agend – ochrana spotřebitele, komunikace, ochrana investic apod. •bude schopen aplikovat uvedené metody při přípravě situační analýzy a vyhodnocení rizik •pochopí výhody a nevýhody jednotlivých forem vstupu a operování firem na zahraničních trzích, bude znát jednotlivé formy vstupu z hlediska náročnosti na kapitálové zdroje, rizika, výnosu a vhodnosti pro typy firem či odvětví •pochopí princip strategického cíleného marketingu •bude znát možnosti segmentace v mezinárodním prostředí •bude schopen vybrat při řešení praktických úkolů odpovídající nástroje, s nimiž se v průběhu kurzu seznámil •pochopí specifika marketingového mixu v mezinárodním prostředí •bude schopen zhodnotit využití nástrojů zajištění se proti riziku (smluvní zajištění, faktoring, forfaiting, bankovní záruka a další) •bude schopen orientovat se v základních mezinárodně obchodních operacích souvisejících s tvorbou a udržováním distribučních cest (logistika mezinárodních operací)
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, vymezení pojmu strategický marketing. 2. Mezinárodní podnikání a mezinárodní ekonomické vztahy. 3. Charakteristika strategického marketingového řízení firmy v mezinárodním prostředí. 4. Koncept strategického řízení firmy v mezinárodním prostředí. 5. Strategická analýza obecného okolí podniku, oborového okolí podniku a vnitřního prostředí firmy. 6. Specifické metody strategické analýzy. 7. Formy vstupu na mezinárodní trhy. 8. Segmentace, targeting, positioning v mezinárodním prostředí. 9. Formulace strategie, výběr strategie a její implementace. 10. Mezinárodní marketingový mix. 11. Produktový mix v mezinárodním prostředí. 12. Cenová strategie a řízení kvality v mezinárodním prostředí. 13. Komunikační a distribuční strategie.
Literatura
    povinná literatura
  • MACHKOVÁ, Hana a Martin MACHEK. Mezinárodní marketing. 5. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2021, 208 s. ISBN 978-80-271-3006-1. info
  • JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing - Strategie a trendy. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 368 s. ISBN 978-80-247-4670-8. info
  • FOTR a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. 2., aktualizované a doplněné vydání, 2020, Grada. ISBN 978-80-271-2499-2.
  • KUNEŠOVÁ, Hana a kol. Světová ekonomika. Nové jevy a perspektivy. Praha: C. H. Beck, 2014. 3. vydání. ISBN 978-80-7400-502-2.
  • Ploch Palatková, M. Mezinárodní strategický marketing. Studijní opora. University College Prague, 2023. ISBN: 978-80-7632-080-2.
    doporučená literatura
  • FOTR a kol. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. 2017, Grada. ISBN 978-80-271-0434-5.
  • KARLÍČEK, M. a kol. Základy marketingu. Grada, 2019, ISBN 078-80-247-5869-5.
Výukové metody
Teoretická příprava Semináře - zpracování semestrálních projektů Hosté z praxe
Metody hodnocení
Podmínky ukončení předmětu: Ukončení předmětu má formu ústní zkoušky. Podmínkou přihlášení na závěrečnou ústní zkoušku, a tedy ukončení kurzu, je splnění podmínek seminářů (PS) nebo odevzdání semestrálního projektu a prezentace k semestrálnímu projektu (KS). V průběhu seminářů (PS) posluchači(ky) zpracovávají semestrální projekt a řeší písemně zadané problémy, jejichž hodnocení se započítává do aktivní účasti na seminářích. Výsledné hodnocení předmětu zahrnuje hodnocení odevzdaného semestrálního projektu (semináře) a ústní zkoušku. Hodnocení kurzu je dvousložkové: Splnění podmínek seminářů (PS) / Zpracování semestrálního projektu a prezentace (KS + ISP) 30 bodů (min. 18 bodů) Závěrečná ústní zkouška 70 bodů (min. 42 bodů) CELKEM 100 bodů
Navazující předměty
Informace učitele
Název studijního předmětu Mezinárodní strategický marketing
Typ předmětu PZ doporučený ročník / semestr 1/2
Rozsah studijního předmětu 2+2/týden
př.+ cv. hod. 26/13
př./cv. kreditů 6
Prerekvizity, korekvizity, ekvivalence ----
Způsob ověření studijních výsledků zkouška Forma výuky přednášky/cvičení
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta Ústní zkouška, případová studie.
.
Garant předmětu doc. Ing. Monika Ploch Palatková, Ph.D.
Zapojení garanta do výuky předmětu Koordinace obsahové i formální stránky přípravy výuky. Zásadní nebo nová témata přednáší vždy garant předmětu. Podíl na stanovení obsahu a úrovně kontrolních testů. Spoluúčast na zpracování studijních opor.
Vyučující

Jméno Praha Znojmo Mariánské Lázně
doc. Ing. Monika Paltková, Ph.D. přednášející 55 % přednášející 55 % přednášející 55 %
Ing. Jitka Veselá, Ph.D. přednášející 45 %
cvičící 50 % přednášející 45 %
cvičící 100 %
doc. RNDr. Bohunír Štědroň, CSc. cvičící 50 % přednášející 45 %
cvičící 100 %

Stručná anotace předmětu
Studijní předmět je koncipován na bázi základních marketingových teoretických znalostí aplikovaných do mezinárodního prostředí. Cílem výuky je objasnit podstatu a principy strategického řízení, vysvětlit pojmy strategie, hierarchie podnikových strategií, strategická analýza podniku včetně vymezení jednotlivých druhů analýz vnějšího a vnitřního prostředí podniku. Tyto znalosti jsou poté transformovány do prostředí mezinárodního trhu včetně rozhodnutí o vývěru formy vstupu na trh, výběrů cílových segmentů a vytvoření nabídky jim určené formou stanovení marketingového mixu pro mezinárodní trh.

Hlavní témata předmětu:
• Úvod do problematiky, vymezení pojmu strategický marketing.
• Charakteristika strategického řízení firmy.
• Koncept strategického řízení firmy.
• Strategické řízení a mezinárodní marketing.
• Strategická analýza obecného okolí podniku, oborového okolí podniku a vnitřního prostředí firmy.
• Specifické metody strategické analýzy.
• Formulace strategie, výběr strategie a její implementace.
• Formy vstupu na mezinárodní trhy.
• Segmentace, targeting, positioning v mezinárodním prostředí.
• Mezinárodní marketingový mix.
Studijní literatura a studijní pomůcky
Povinná:
ABRAT, R. Strategic Marketing, 1st ed. Routledge, 2018. ISBN 978-1138593640.
CHERNEV, A. Strategic Marketing Management. 9th ed. Cerebellum Press, 2018. ISBN 9781936572519.
FARRELL, C. Global Marketing: Practical Insights and International Analysis, 1st ed. SAGE Publication Ltd, 2015. ISBN 9781446252642.
MACHKOVÁ, H. Mezinárodní marketing: Strategické trendy a příklady z praxe. 4. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. 200 s. ISBN 978-80-247-2986-2.

Doporučená:
FRENCH, J. Strategic Social Marketing: For Behaviour and Social Change, 2nd ed. SAGE Publication Ltd, 2019. ISBN 978-1526446046.
HITT, M. A., IRELAND, R. D., HOSKISSON, R. E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307
VESELÁ, J. Marketing v mezinárodním prostředí.Distanční studijní opora. 1. vyd. Znojmo: SVŠE Znojmo, 2013.
Informace ke kombinované nebo distanční formě
Rozsah konzultací (soustředění) 16 hodin
Informace o způsobu kontaktu s vyučujícím
V souladu s vnitřními předpisy a rozvrhem probíhá kontaktní výuka v rozsahu 16 hodin. Vyučující jsou k dispozici v konzultačních hodinách nejméně v rozsahu 2 hodiny týdně, dále je možné se informovat nebo domluvit individuální konzultace nad rámec konzultačních hodin formou e-mailu, kontaktní údaje poskytnou vyučující a jsou dostupné na profilu pedagoga ve studijním informačním systému Moggis.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2024.