CR040 Základy cestovního ruchu

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2013
Rozsah
2/2. 6/6/6. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jiří Sysel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Věra Fišerová (cvičící)
Mgr. Monika Klímová (cvičící)
Garance
Ing. Pavel Attl, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Kontaktní osoba: Ing. Pavel Attl, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na vymezení základních pojmů cestovního ruchu včetně jeho typologie. Součástí výuky je přehled služeb cestovního ruchu (ubytovací a stravovací služby, dopravní služby, finanční, pojišťovací, vízové, pasové a celní služby, průvodcovské služby, lázeňské služby), jejich význam a návaznost. Studenti se též seznámí s jednotlivými formami a druhy cestovního ruchu. V rámci výuky jsou rovněž obeznámeni s činností cestovní kanceláře/agentury, provozem turistického informačního centra a lázeňského léčebního zařízení.

Znalosti: Po skončení kurzu student zná systém cestovního ruchu v České republice a ve světě, dokáže rozlišit základní druhy a formy cestovního ruchu, umí vymezit základní předpoklady rozvoje cestovního ruchu.

Schopnosti: Student je schopen objasnit ekonomické, společenské, ekologické a další souvislosti průmyslu cestovního ruchu.

Dovednosti: Student umí analyzovat hlavní oblasti koncentrace a realizace cestovního ruchu ve světě a v České republice. Orientuje se v jednotlivých službách cestovního ruchu. Dokáže určit jejich postavení v systému služeb, vzájemné vazby a vztahy.
Osnova
  • 1. Vymezení cestovního ruchu, jeho typologie, selektivní, lokalizační a realizační předpoklady rozvoje cestovního ruchu.
  • 2. Postavení cestovního ruchu ve světovém hospodářství, základní rysy světového hospodářství, globální problémy světa, regionální přehled cestovního ruchu podle kontinentů.
  • 3. Zeměpis cestovního ruchu České republiky dle regionů, destinace a její význam pro rozvoj cestovního ruchu.
  • 4. Systém řízení cestovního ruchu v České republice a ve světě, makroekonomika a statistika cestovního ruchu.
  • 5. Ubytovací a stravovací služby v cestovním ruchu, význam hotelnictví.
  • 6. Dopravní služby v cestovním ruchu, dopravní infrastruktura, typologie dopravních služeb.
  • 7. Finanční, pojišťovací, vízové, pasové a celní služby.
  • 8. Průvodcovské služby v cestovním ruchu. Příprava průvodce na zájezd, jeho realizace a vyúčtování.
  • 9. Činnost cestovní kanceláře/agentury, provoz turistického informačního centra.
  • 10. Lázeňství jako forma cestovního ruchu, přírodní léčivé zdroje, funkce lázeňství.
  • 11. Ekonomické, sociální a regionální vlivy lázeňství, významné lázeňské oblasti v Evropě a v České republice
  • 12. Kongresový a incentivní cestovní ruch, náboženský cestovní ruch, venkovský cestovní ruch, sociální cestovní ruch a další významné formy cestovního ruchu.
  • 13. Současné trendy ve vývoji cestovního ruchu, základní bariéry jeho rozvoje, možná rizika.
Literatura
    povinná literatura
  • RYGLOVÁ, K. 2009. Cestovní ruch. Ostrava : KEY Management, 2009. 3. rozšířené vydání. 187 s. ISBN 978-80-7418-028-6
  • ORIEŠKA, J. 2010. Praha : Idea servis, 2010. 1. vydání. 405 s. ISBN 978-80-85970-68-5
Výukové metody
Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 52/24;
Semináře - 26/0;
Samostatná příprava -147/201;
Celkem – 225/225

Metody hodnocení
Požadavky na zakončení: Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Písemný test 100/100

Zvláštní podmínky a podrobnosti
- účast na seminářích 70 % (prez.), zpracování seminární práce o rozsahu 5 normostran (prez., komb.)
Informace učitele
požadovaná účast na cvičeních:70%;
Studenti kombinované formy zpracují a prezentují seminární práci.
Příklady témat seminárních prací:
1. Chronologická a topografická příprava průvodce na zahraniční zájezd.
2. Principy fungování nízkonákladových leteckých společností.
3. Projekt EDEN a jeho výsledky v České republice.
4. Význam projektu Czech Specials pro domácí cestovní ruch.
5. Katalog jako prodejní nástroj cestovní kanceláře.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: z | zk | klicovy_predmet
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, léto 2018, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.