BM2012MSM International Strategic Marketing

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
summer 2024
Extent and Intensity
2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Janka Beresecká, PhD. (lecturer)
Jozef Ftorek, M.A. (lecturer)
prof. PhDr. Ľudovít Hajduk, Ph.D. (lecturer)
Ing. Ondřej Kašťák (lecturer)
doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Monika Palatková, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem výuky je s využitím znalostí získaných v kurzech Vybrané kapitoly z managementu a Vybrané kapitoly z marketingu rozšířit o další poznatky z oblasti strategického marketingu v mezinárodním prostředí. Posluchač se seznámí se základními typy mezinárodních ekonomických vztahů, jichž se podnikatelský subjekt v mezinárodním prostředí účastní a spoluvytváří je. Studijní předmět je koncipován na bázi základních marketingových teoretických znalostí aplikovaných do mezinárodního prostředí. Cílem výuky je objasnit podstatu a principy strategického řízení, vysvětlit pojmy strategie, hierarchie podnikových strategií, strategický analýza podniku včetně vymezení jednotlivých druhů analýz vnějšího a vnitřního prostředí podniku. Uvedené znalosti jsou poté transformovány do prostředí mezinárodního trhu včetně rozhodnutí o výběru formy vstupu na trh, výběru cílových segmentů a vytvoření nabídky jím určené formou stanovení marketingového mixu pro mezinárodní trh.
Learning outcomes (in Czech)
Na základě studia předmětu student •pochopí základní pojmy a propojení mezinárodních ekonomických vztahů ve světové ekonomice a mezinárodní podnikatelské koncepce v podmínkách globalizace / deglobalizace •bude znát základní rámec mezinárodního měnového systému a jeho fungování •bude schopen orientovat se v rámci obchodní politiky a proexportní politiky a jejích nositelích •bude se orientovat v analytických nástrojích strategického managementu a jejich využití v mezinárodním prostředí •bude schopen porozumět strategiím vybraných organizací (případové studie BSŘ, Unilever) •bude znát rámcově teoretická východiska a praktické dopady a způsoby měření konkurenceschopnosti na národní a firemní úrovni •bude schopen orientovat se v základní právní úpravě vybraných agend – ochrana spotřebitele, komunikace, ochrana investic apod. •bude schopen aplikovat uvedené metody při přípravě situační analýzy a vyhodnocení rizik •pochopí výhody a nevýhody jednotlivých forem vstupu a operování firem na zahraničních trzích, bude znát jednotlivé formy vstupu z hlediska náročnosti na kapitálové zdroje, rizika, výnosu a vhodnosti pro typy firem či odvětví •pochopí princip strategického cíleného marketingu •bude znát možnosti segmentace v mezinárodním prostředí •bude schopen vybrat při řešení praktických úkolů odpovídající nástroje, s nimiž se v průběhu kurzu seznámil •pochopí specifika marketingového mixu v mezinárodním prostředí •bude schopen zhodnotit využití nástrojů zajištění se proti riziku (smluvní zajištění, faktoring, forfaiting, bankovní záruka a další) •bude schopen orientovat se v základních mezinárodně obchodních operacích souvisejících s tvorbou a udržováním distribučních cest (logistika mezinárodních operací)
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do problematiky, vymezení pojmu strategický marketing. 2. Mezinárodní podnikání a mezinárodní ekonomické vztahy. 3. Charakteristika strategického marketingového řízení firmy v mezinárodním prostředí. 4. Koncept strategického řízení firmy v mezinárodním prostředí. 5. Strategická analýza obecného okolí podniku, oborového okolí podniku a vnitřního prostředí firmy. 6. Specifické metody strategické analýzy. 7. Formy vstupu na mezinárodní trhy. 8. Segmentace, targeting, positioning v mezinárodním prostředí. 9. Formulace strategie, výběr strategie a její implementace. 10. Mezinárodní marketingový mix. 11. Produktový mix v mezinárodním prostředí. 12. Cenová strategie a řízení kvality v mezinárodním prostředí. 13. Komunikační a distribuční strategie.
Literature
    required literature
  • MACHKOVÁ, Hana and Martin MACHEK. Mezinárodní marketing (International Marketing). 5th ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2021, 208 pp. ISBN 978-80-271-3006-1. info
  • JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing - Strategie a trendy. 2nd ed. Praha: Grada Publishing, 2013, 368 pp. ISBN 978-80-247-4670-8. info
  • FOTR a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. 2., aktualizované a doplněné vydání, 2020, Grada. ISBN 978-80-271-2499-2.
  • KUNEŠOVÁ, Hana a kol. Světová ekonomika. Nové jevy a perspektivy. Praha: C. H. Beck, 2014. 3. vydání. ISBN 978-80-7400-502-2.
  • Ploch Palatková, M. Mezinárodní strategický marketing. Studijní opora. University College Prague, 2023. ISBN: 978-80-7632-080-2.
    recommended literature
  • FOTR a kol. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. 2017, Grada. ISBN 978-80-271-0434-5.
  • KARLÍČEK, M. a kol. Základy marketingu. Grada, 2019, ISBN 078-80-247-5869-5.
Teaching methods (in Czech)
Teoretická příprava Semináře - zpracování semestrálních projektů Hosté z praxe
Assessment methods (in Czech)
Podmínky ukončení předmětu: Ukončení předmětu má formu ústní zkoušky. Podmínkou přihlášení na závěrečnou ústní zkoušku, a tedy ukončení kurzu, je splnění podmínek seminářů (PS) nebo odevzdání semestrálního projektu a prezentace k semestrálnímu projektu (KS). V průběhu seminářů (PS) posluchači(ky) zpracovávají semestrální projekt a řeší písemně zadané problémy, jejichž hodnocení se započítává do aktivní účasti na seminářích. Výsledné hodnocení předmětu zahrnuje hodnocení odevzdaného semestrálního projektu (semináře) a ústní zkoušku. Hodnocení kurzu je dvousložkové: Splnění podmínek seminářů (PS) / Zpracování semestrálního projektu a prezentace (KS + ISP) 30 bodů (min. 18 bodů) Závěrečná ústní zkouška 70 bodů (min. 42 bodů) CELKEM 100 bodů
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms summer 2021, summer 2022, summer 2023.
  • Enrolment Statistics (summer 2024, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/summer2024/BM2012MSM