MA067 Sociology and marketing

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
winter 2013
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Ing. Marie Dohnalová, CSc. (lecturer)
Ing. Bc. Jan Chromý, Ph.D. (assistant)
Ing. Miloš Sobek (assistant)
Guaranteed by
doc. Ing. Marie Dohnalová, CSc.
University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Prerequisites (in Czech)
nevyžadovány
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The goal is to achieve the students' knowledge of sociology as a theoretical and empirical science. It contains the explanation of sociological paradigms, concepts, context and methodology of the sociological approach and explain the importance of organized civil society.
Syllabus (in Czech)
  • Obsah přednášek 1. Sociologie jako věda, význam sociologie pro marketing 2. Socializace v postmoderní společnosti 3. Kultura a společnost 4. Sociální skupiny a davy v moderní společnosti 5. Sociální nerovnosti - předmět marketingových výzkumů 6. Sociálně deviantní chování, možnosti nápravy 7. Sociální struktura postindustriální společnosti (četba Keller) 8. Společnost na cestách vývoje 9. Občanská společnost, svobodný trh 10. Organizovaná občanská společnost (četba Skovajsa) 11. Sociologie a výzkum veřejného mínění 12. Metody a techniky výzkumu 13. Veřejná komunikace, sociální marketing
Literature
    required literature
  • PETRUSEK, Miloslav. Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy o.p.s., 2009. info
  • Kotler, P., Keller, K.: Marketing management, a.s. Praha: Grada, 2007
    recommended literature
  • Keller Jan. Tři sociální světy. Sociální struktura postindustriální společnosti. Praha: Slon. 2010, vybrané kapitoly.
Teaching methods (in Czech)
Obsah předmětu: Prezenční studium(hodin) Přednášky - 26 Samostatná příprava - 52 Celkem - 78 Požadavky na zakončení: Prezenční studium (váha - procenta) Písemný test - 80 Četba - 20 Celkem - 100 Zvláštní podmínky a podrobnosti - odevzdání dvou reflexí na četbu.
Assessment methods (in Czech)
Atestace (zkouška) bude spočívat v úspěšném zodpovězení otázek v písemném testu. Kritéria pro stanovení známky jsou následující: výborně - zodpoví-li student správně od 90 % - 100% otázek v testu velmi dobře - zodpoví-li student správně 76 % - 89 % otázek v testu dobře - zodpoví-li student správně 61% - 75 % otázek v testu Otázky budou sestaveny tak, aby student prokázal znalost hlavních témat sociologie, které budou probírány na přednáškách a znalost povinné literatury.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the per-term frequency of the course: VP.
Note related to how often the course is taught: VP.
The course is also listed under the following terms winter 2012, Summer 2013, Summer 2014, summer 2015, summer 2017, summer 2018, summer 2019, summer 2020, summer 2021, summer 2022, summer 2023, summer 2024.
  • Enrolment Statistics (winter 2013, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/winter2013/MA067