MA134 Mezinárodní marketing a obchodní operace

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2022
Rozsah
2/2/0. 5-5-5. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
JUDr. Ing. Miroslav Okrouhlý, M.Sc. (přednášející)
Ing. Karolina Macháčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
JUDr. Ing. Miroslav Okrouhlý, M.Sc.
Katedra marketingu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Předpoklady
Předpokladem pro absolvování předmětu jsou základní znalosti z marketingu a strategického řízení firmy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět „Mezinárodní marketing a obchodní operace“ dále rozšiřuje znalosti marketingu, které student získal na bakalářském stupni studia a rovněž poznatky z oblasti managementu, kulturní diverzifikace, psychologie, ekonomie, podnikové ekonomiky a marketingového výzkumu. Cílem předmětu je poskytnout studentům hlubší porozumění specifik marketingu a obchodních operací v mezinárodním prostředí a podat přehled o rámci manažerských činností v těchto oborech. Bude zdůrazněna úloha manažera při přípravě a provádění marketingových strategií a vstupů na zahraniční trhy při odlišnosti kulturních, politických a ekonomických podmínek jednotlivých tržních prostředí. Pozornost bude věnována rozhodovacím procesům v mezinárodním marketingovém výzkumu, při výběru cílových trhů a v oblastech výrobkové, cenové a distribuční politiky a komunikací.
Výstupy z učení
Úspěšné absolvování tohoto předmětu dává studentům možnost:
• porozumět zásadám aplikace mezinárodního marketingu v podmínkách různosti kulturního, politického, právního a ekonomického prostředí;
• získat náhled do provádění analýzy zahraničních trhů, vymezení exportního potenciálu a přípravy strategií pro příslušné mezinárodní trhy;
• znát základní principy, cíle a problémy rozhodovacích procesů značkové, výrobkové, distribuční a komunikační politiky v oblasti mezinárodního marketingu a obchodních operací.
Osnova
  • 1. Mezinárodní marketing, definice a zaměření
  • 2. Mezinárodní prostředí – vliv na mezinárodní podnikání
  • 3. Mezinárodní marketingový výzkum, Strategie v mezinárodním marketingu
  • 4. Formy vstupu firem na mezinárodní trhy - Vývozní operace
  • 5. Formy vstupu firem na mezinárodní trhy – Kapitálově nenáročné operace a kapitálové vstupy
  • 6. Segmentace, výběr mezinárodních trhů a positioning
  • 7. Mezinárodní značková strategie a výrobková politika
  • 8. Mezinárodní cenová politika
  • 9. Mezinárodní distribuční politika
  • 10. Mezinárodní marketingová komunikace
Literatura
    povinná literatura
  • MACHKOVÁ, Hana a Martin MACHEK. Mezinárodní marketing. 5. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2021, 208 s. ISBN 978-80-271-3006-1. info
  • SATO, Alexej. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Oeconomica - Vysoká škola ekonomická, 2021, 186 s. ISBN 978-80-245-2416-0. info
    doporučená literatura
  • KOPECKÝ, Ladislav. Public relations. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 240 s. ISBN 978-80-247-4229-8. info
  • ŠTĚDROŇ, Bohumír. Mezinárodní marketing. Praha: C.H.Beck, 2018, 320 s. ISBN 978-80-7400-441-4. info
    neurčeno
  • KEEGAN, Warren J. a Mark C. GREEN. Global Marketing. 8. vyd. Pearson Education Limited, 2015, 608 s. ISBN 978-1-292-01738-9. info
Metody hodnocení
Pro obdržení zápočtu je student je hodnocen za aktivitu na cvičeních a předložení seminární práce. Zkouška je ve formě písemného testu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.