CR166 Quality Management Systems

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
summer 2024
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Pavel Attl, Ph.D. (seminar tutor)
doc. Ing. Kateřina Kovářová, Ph.D. (seminar tutor)
Prerequisites
SEMESTR ( 2 ) && FORMA ( P ) && OBOR ( MDC )
semestr 2 forma prezenční obor
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 14/30, only registered: 0/30
Course objectives
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o tématu kvality, jejího managementu a vysvětlit vývoj přístupů ke kvalitě a hlavní trendy v současné ekonomické a společenské realitě. Dalším cílem je prezentovat národní systémy řízení kvality služeb ve vybraných evropských zemích a doložit specifika řízení kvality v organizacích cestovního ruchu. Důraz je kladen zejména na praktické aspekty řízení kvality v hotelech a lázeňských zařízeních.
Learning outcomes
a) Student získá základní přehled o tématu kvality a jejího managementu. Porozumí vývoji přístupů a současným koncepcím řízení kvality. Bude znát strukturu a obsah hlavních systémů managementu kvality, a to standardů ISO 9001, Modelu excelence EFQM a Modelu CAF. Pochopí principy a specifika řízení kvality v oblasti služeb cestovního ruchu. Bude mít přehled o vybraných národních systémech řízení kvality služeb cestovního ruchu v evropských zemích. b) Student bude umět analyzovat a posoudit řízení kvality v konkrétních podmínkách hotelových podniků, lázeňských a gastronomických organizací. Dokáže aplikovat teoretické poznatky standardů ISO a modelů podnikatelské úspěšnosti do procesů poskytování služeb v organizacích cestovního ruchu. c) Student bude schopen navrhovat řešení pro řízení a zlepšování procesů v hotelových podnicích, lázeňských a gastronomických organizacích. Bude kompetentní pro navrhování opatření pro efektivní činnost organizací cestovního ruchu. Student bude schopen porozumět novým trendům a inovacím v oblasti systémů managementu kvality.
Syllabus
  • 1. Vymezení pojmů kvalita a systémy managementu kvality. Vývoj přístupů k systémům řízení kvality. 2. Charakteristika a vysvětlení hlavních přístupů a trendů – podnikové a oborové standardy, ISO 9000, TQM. Modely podnikatelské úspěšnosti. 3. Metody a nástroje managementu kvality. Nástroje a metody hodnocení kvality a spokojenosti v cestovním ruchu. 4. Náklady a modely výdajů vztahující se ke kvalitě. Kvalita z pohledu udržitelnosti. 5. Specifika managementu kvality v oblasti služeb cestovního ruchu. Národní cena kvality české republiky. Standard Českého systému kvality služeb.
Literature
    required literature
  • SYSEL J.: Systémy řízení kvality v cestovním ruchu, Praha: Vysoká škola hotelová v Praze, 2020
  • NENADÁL, J. a kol. Management kvality pro 21. století, Management Press, 2018
  • Standard českého systému kvality služeb, 2012
  • RAŠOVSKÁ, I. RYGLOVÁ, K.: Management kvality cestovního ruchu, Grada, 2017
Teaching methods (in Czech)
Teoretická příprava- přednášky, praktická cvičení
Assessment methods
Požadavky na zápočet: aktivní účast na výuce ve studijním modulu prostudování základní literatury a studijní opory splnění korespondenčních úkolů (workshopů)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the per-term frequency of the course: VP.
The course is taught: every week.
Note related to how often the course is taught: VP.
Information on the extent and intensity of the course: 3/3/3.
The course is also listed under the following terms winter 2011, winter 2012, winter 2013, winter 2014, winter 2015, winter 2016, summer 2017, winter 2017, summer 2018, summer 2019, winter 2019, winter 2020, winter 2021, winter 2022, summer 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/summer2024/CR166