MA067 Sociology and marketing

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
summer 2024
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Anna Ulrichová, PhD. (seminar tutor)
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
Learning outcomes of the course unit The aim of the subject is to achieve students' knowledge of the practical use of sociology and markating. The content is an explanation of sociological and marketing concepts, differences between commercial and social marketing. Knowledge: The student knows the use of sociology and marketing for research purposes. Competencies: The student can identify current social topics. Skills: The graduate is able to independently acquire further professional knowledge, skills and competence in sociology and marketing based on practical experience and its evaluation.
Syllabus (in Czech)
  • Obsah cvičení: 1. Sociologie v praktickém životě 2. Využití demografie 3. Sociologické výzkumy, marketingové výzkumy 4. Projekt výzkumu 5. Studium dokumentů, dotazník 6. Rozhovor, pozorování 7. Sociální a komerční marketing 8. Sociální marketing 9. Oblasti a témata sociálního marketingu 10. Marketing v neziskových organizacích 11. Sociálně marketingové kampaně, cílové skupiny 12. Společenská odpovědnost organizací 13. Sdílený marketing, příklady sdíleného marketingu
Literature
    required literature
  • Giddens, Anthony. Sociologie. Praha: ARGO. 2013, vybrané kapitoly. ISBN 728-80-257-0807-1.
  • Kotler, Philip a Kevin Lane Keller. Marketing management. [14. vyd.]. Praha: Grada, 2013, 814 s. ISBN 978-80-247-4150-5.
    recommended literature
  • Bačuvčík, Radim a Lenka Harantová. Sociální marketing. [1. vyd.]. Zlín: Verbum, 2016, 254 s. ISBN 978-80-87500-80-4.
  • Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v~pedagogických vědách. Praha: Portál. 2014, vybrané kapitoly. ISBN 978-80-262-0644-6.
Teaching methods (in Czech)
Diskuze v seminářích, týmové projekty a jejich prezentace v seminářích, návštěva a prezentace odborníka z praxe
Assessment methods (in Czech)
Prezenční forma: na každé cvičení dvojice studentů připraví prezentaci a otázky k diskusi; docházka do seminářů min. 75 %. Kombinovaná forma: zpracování a prezentace seminární práce na vybrané téma.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the per-term frequency of the course: VP.
Note related to how often the course is taught: VP.
Information on the extent and intensity of the course: 3-3-3.
The course is also listed under the following terms winter 2012, Summer 2013, winter 2013, Summer 2014, summer 2015, summer 2017, summer 2018, summer 2019, summer 2020, summer 2021, summer 2022, summer 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/summer2024/MA067