HO041 Gastronomie – servis

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2019
Rozsah
2/2/0. 5-5-5. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Blanka Zimáková (přednášející)
Ing. Blanka Zimáková (cvičící)
Garance
Ing. Blanka Zimáková
Katedra hotelnictví – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Kontaktní osoba: Ing. Blanka Zimáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si odborné znalostí a dovedností týkající se organizace práce, techniky obsluhy v jednotlivých gastronomických provozech a naučit studenty technickému vybavení odbytových středisek ve vztahu k provozním potřebám a ekonomice provozu.
Výstupy z učení
Znalosti: Student umí definovat principy gastronomie včetně servisu, gastronomických a hygienických standardů. Schopnosti: Student je schopen implementovat poznatky při sestavování nabídky, organizovat a řídit provoz v malých gastronomických provozech. Dovednosti: Student dovede využívat základní společenské a odborné techniky v provozní praxi.
Osnova
  • 1.Seznámení s pojmy 2.Vývoj gastronomie a gastronomických služeb 3.Pracovníci v obsluze 4.Provozní inventář používaný v obsluze 5.Organizace práce v gastronomických provozech 6.Techniky obsluhy a systémy obsluhy 7.Podávání, snídaní, obědů a večeří 8.Gastronomie a pravidla uplatňovaná při sestavování nabídky 9.Sestavování jídelních lístků a menu 10.Společensko-gastronomické akce - banket (příprava, protokol, servis) 11.Recepce, galarecepce, cocktail, wine party aj. 12.Složitá obsluha - využití v současných provozech 13.Trendy v gastronomii
Literatura
    doporučená literatura
  • METZ, R.; GRUNER, H.; KESSLER T;. Restaurant a host. Praha: Europa-Sobotáles.cz, 2008. ISBN 978-80-86706-18-4. info
  • ZIMÁKOVÁ, Blanka. Gastronomie - servis, studijní opora pro kombinovanou formu studia. Online. 2016, 31 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava - přednášky doplněné skupinovou diskusí. Praktická cvičení se konají v identickém provozním prostředí v odborných učebnách vybavených pro servis pokrmů a nápojů.
Metody hodnocení
Prezenční studium: Zápočet - min.75% účast na cvičeních, praktické ověření zvládnutí základních pracovních činností, aktivita v hodině. Zkouška pro PS i KS: písemný test a následná ústní zkouška
Informace učitele
KS: V každém modulu jsou předkládány, společně řešeny, diskutovány a vyhodnoceny různé případové studie. Obtížná témata jsou zopakována, znalosti jsou ověřovány průběžbě. Závěrečný tutoriál je zaměřen na vyhodnocení všech dílčích úkolů. Důraz je kladen na klíčová a problémová témata včetně zopakování okruhů k závěrečné zkoušce. Studenti jsou seznámeni s organizací písemných zkoušek včetně způsobu hodnocení. K předmětu je vypracována studijní opora, která je uveřejněná také v informačním systému VŠH. Studenti kombinované formy studia si mohou ověřovat své znalosti pomocí testů a znalostních kvízů. Studenti kombinované formy vypracují seminární práci. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat účelový projekt a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku. Kontakt s vyučujícím: elektronická korespondence přes e-mail VŠH, konzultační hodiny v daném semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 5-5-5 tj. 15h celkem.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.