HO026 Introduction to Hospitality and Gastronomy

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Summer 2011
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Vladimír Filip (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Vladimír Filip
Katedra hotelnictví – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Contact Person: Ing. Vladimír Filip
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Předmět HO 026 Základy hotelnictví a gastronomie seznamuje studenty s hotelovým provozem, organizační strukturou hotelu včetně charakteristiky a činnosti jednotlivých úseků a personálního obsazení. Pozornost je věnována jednotlivým stupňům hotelového managementu. Významnou součástí předmětu je také kategorizace a klasifikace ubytovacích zařízení. Studenti získají základní poznatky o hotelovém marketingu a hotelovém podnikání. Důraz je položen na integrační procesy v hotelnictví včetně způsobů řízení hotelů, jsou poskytnuty informace o tuzemských a mezinárodních orgánech v hotelnictví. Opomenuty nejsou ani nové trendy v hotelnictví. Pozornost je věnována současné evropské a české gastronomii a gastronomickým trendům.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Hotelnictví – výklad tohoto pojmu a co je jeho obsahem. 2.Vývoj hotelnictví v Československu po r. 1945 až 1989. Charakteristika jednotlivých forem a jejich působnost. Vývoj hotelnictví v ČR po r. 1989. 3.Hotelová kategorizace a klasifikace v ČR a v EU. Její význam a účel. Vysvětlení pojmů kategorie a třída ubytovacího zařízení. Charakteristika jednotlivých kategorií a jejich zatřídění , upozornění na další související vyhlášky. Předsta- vení a úloha AHR a dalších tuzemských a mezinárodních organizací působících v hotelnictví. 4.Organizační struktura hotelu – vysvětlení pojmu, hlediska která ji ovlivňují. Charakteristika jednotlivých úseků v hotelu včetně jejich úkolů a personálního obsazení. 5. Outsourcing v hotelnictví – vysvětlení pojmu, důvody pro zavádění, přínosy a negativa. 6.Integrační procesy v hotelnictví – hotelová skupina, hotelový řetězec, výhody a nevýhody zařazení do hotelového řetězce. 7.Vysvětlení pojmu hotelová značka a její přínosy včetně pojmu standard v hotelnictví. 8.Způsoby řízení a provozování hotelů včetně nezávislého hotelu. 9.Franšízing a management contract, charakteristika těchto způsobů řízení hotelů. 10.Specifika hotelového marketingu, etapy marketingového procesu, marketingový mix. 11 Nové trendy v hotelnictví – boutique hotel, design hotel apod. 12.Bezpečnost hotelu – druhy nebezpečí, které hrozí hotelu, úloha zaměstnanců v rámci bezpečnosti hotelu. 13. Charakteristika evropské a české gastronomie, současné trendy v gastronomii.
Literature
    required literature
  • BERÁNEK, J. and P. KOTEK. Řízení hotelového provozu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-86724-30-0. info
  • KOSMÁK, Petr. Hotelové podnikání a integrační procesy. 2008th ed. Praha: VŠH, 2008. info
  • Asociace hotelů a restaurací: Oficiální jednotná klasifikace ubytovacích zařízení ČR na léta 2010-2012, Praha, 2010. Asociace hotelů a restaurací ČR, 2010. info
    recommended literature
  • BERÁNEK, J. Provozujeme pohostinství&ubytování. 2004th ed. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-86724-02-6. info
  • BUREŠOVÁ, Pavla and Blanka ZIMÁKOVÁ. Gastronomické služby - servis. 2010. ISBN 978-80-87411-06-3. info
Teaching methods (in Czech)
Studenti se budou umět orientovat v hotelovém provozu. Poznají různé stupně hotelového managementu a jejich úseky včetně jejich úkolů a pracovních pozic. Budou umět zařadit jednotlivé pracovní pozice do příslušných úseků. Seznámí se s významem kategorizace ubytovacích zařízení, poznají definice jednotlivých kategorií a jejich zatřídění včetně postupu jak získat certifikát a klasifikační znak. V rámci hotelové integrace budou studenti umět definovat hotelovou skupinu a řetězec, budou znát výhody a nevýhody zařazení v hotelovém řetězci. Pro hotelové podnikání poznají způsoby řízení hotelů včetně jejich kladů a záporů. Budou mít dále znalosti o hotelovém marketingu a jeho zvláštnostech včetně etap marketingového procesu a marketingového mixu. Získají informace o bezpečnosti hotelu jako důležitém faktoru při výběru hotelu. Jedná se o celý řetězec znalostí a poznání, které budou, jako pracovníci v hotelnictví, denně aplikovat v praxi.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Note related to how often the course is taught: Konzultace komb. nebo dist.forma: 1 ; 8, (celkem 8).
Information on course enrolment limitations: 1/1
The course is also listed under the following terms Winter 2009, Winter 2010, winter 2011, Summer 2012, winter 2012, Summer 2013, winter 2013, winter 2014, winter 2015, winter 2016, winter 2017, summer 2019, summer 2020, summer 2021, summer 2022, summer 2023, summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/summer2011/HO026