HO026 Základy hotelnictví a gastronomie

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2012
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Vladimír Filip (přednášející)
Garance
Ing. Vladimír Filip
Katedra hotelnictví – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Kontaktní osoba: Ing. Vladimír Filip
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: 1/1
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V předmětu HO 026 Základy hotelnictví a gastronomie studenti nabydou znalosti o hotelovém provozu, organizační struktuře hotelu včetně charakteristiky a činnosti jednotlivých úseků a personálního obsazení.Boudou znát a ovládat tuto problematiku. Pozornost je věnována jednotlivým stupňům hotelového managementu. Významnou součástí předmětu je také kategorizace a klasifikace ubytovacích zařízení. Studenti získají základní poznatky o hotelovém marketingu a hotelovém podnikání, budou umět a znát odbornou terminologii. Důraz je položen na integrační procesy v hotelnictví včetně způsobů řízení hotelů, jsou poskytnuty informace o tuzemských a mezinárodních orgánech v hotelnictví. Opomenuty nejsou ani nové trendy v hotelnictví. Pozornost je věnována současné evropské a české gastronomii a gastronomickým trendům. Studenti se budou umět orientovat v hotelovém provozu. Poznají různé stupně hotelového managementu a jejich úseky včetně jejich úkolů a pracovních pozic. Umí zařadit jednotlivé pracovní pozice do příslušných úseků. Seznámí se s významem kategorizace ubytovacích zařízení, poznají definice jednotlivých kategorií a jejich zatřídění včetně postupu jak získat certifikát a klasifikační znak. V rámci hotelové integrace budou studenti umět definovat hotelovou skupinu a řetězec, budou znát výhody a nevýhody zařazení v hotelovém řetězci. Pro hotelové podnikání poznají způsoby řízení hotelů včetně jejich kladů a záporů. Budou mít dále znalosti o hotelovém marketingu a jeho zvláštnostech včetně etap marketingového procesu a marketingového mixu. Získají informace o bezpečnosti hotelu jako důležitém faktoru při výběru hotelu. Jedná se o celý řetězec znalostí a poznání, které budou, jako pracovníci v hotelnictví, denně aplikovat v praxi v rámci svých kompetencí vyplývajících ze zastávaných pracovních pozic.
Osnova
  • 1. Hotelnictví – výklad tohoto pojmu a co je jeho obsahem. 2.Vývoj hotelnictví v Československu po r. 1945 až 1989. Charakteristika jednotlivých forem a jejich působnost. Vývoj hotelnictví v ČR po r. 1989. 3.Hotelová kategorizace a klasifikace v ČR a v EU. Její význam a účel. Vysvětlení pojmů kategorie a třída ubytovacího zařízení. Charakteristika jednotlivých kategorií a jejich zatřídění , upozornění na další související vyhlášky. Předsta- vení a úloha AHR a dalších tuzemských a mezinárodních organizací působících v hotelnictví. 4.Organizační struktura hotelu – vysvětlení pojmu, hlediska která ji ovlivňují. Charakteristika jednotlivých úseků v hotelu včetně jejich úkolů a personálního obsazení. 5. Outsourcing v hotelnictví – vysvětlení pojmu, důvody pro zavádění, přínosy a negativa. 6.Integrační procesy v hotelnictví – hotelová skupina, hotelový řetězec, výhody a nevýhody zařazení do hotelového řetězce. 7.Vysvětlení pojmu hotelová značka a její přínosy včetně pojmu standard v hotelnictví. 8.Způsoby řízení a provozování hotelů včetně nezávislého hotelu. 9.Franšízing a management contract, charakteristika těchto způsobů řízení hotelů. 10.Specifika hotelového marketingu, etapy marketingového procesu, marketingový mix. 11 Nové trendy v hotelnictví – boutique hotel, design hotel apod. 12.Bezpečnost hotelu – druhy nebezpečí, které hrozí hotelu, úloha zaměstnanců v rámci bezpečnosti hotelu. 13. Charakteristika evropské a české gastronomie, současné trendy v gastronomii.
Literatura
    povinná literatura
  • KOSMÁK, Petr. Hotelové podnikání a integrační procesy. 2008. vyd. Praha: VŠH, 2008. info
  • BERÁNEK, J. a P. KOTEK. Řízení hotelového provozu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-86724-30-0. info
  • Asociace hotelů a restaurací: Oficiální jednotná klasifikace ubytovacích zařízení ČR na léta 2010-2012, Praha, 2010
    doporučená literatura
  • BERÁNEK, J. Provozujeme pohostinství&ubytování. 2004. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-86724-02-6. info
  • BUREŠOVÁ, Pavla a Blanka ZIMÁKOVÁ. Gastronomické služby - servis. 2010. ISBN 978-80-87411-06-3. info
Metody hodnocení
Obsah předmětu: Počet hodin/studijní zátěže Prezenční studium/Kombinované studium Přednášky: 26/ 8 Samostatná příprava: 52/70 Celkem: 78/78 Požadavky na zakončení: Druh/Váha Prezenční studium/Kombinované studium Písemný test: 100/100 Celkem: 100/100
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: Konzultace komb. nebo dist.forma: 1 ; 8, (celkem 8).
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, zima 2012, léto 2013, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.