HO026 Základy hotelnictví a gastronomie

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2016
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Stanislava Belešová, PhD. (přednášející)
Ing. Mgr. Vladana Horáková, MBA (přednášející)
Garance
Ing. Stanislava Belešová, PhD.
Katedra hotelnictví – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: 1/1
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit absolventa tak, aby byl schopen získané informace o hotelnictví a gastronomii využívat v praxi. Student si osvojí kategorizaci a klasifikaci ubytovacích zařízení. Pozná vzorovou organizační strukturu hotelu a jeho jednotlivých úseků. Pronikne do základů hotelového provozu, v rámci hotelové integrace a získá informace o hotelových skupinách a řetězcích, způsobech řízení hotelů a rezervačních systémech. Získá relevantní informace o globální i regionální gastronomii, a to jak v oblasti obecné, tak i v oblasti nápojové gastronomie. Pomocí analýzy a syntézy, v rámci případové studie, aplikuje a konfrontuje získané znalosti.

Znalosti: Student umí popsat činnosti jednotlivých stupňů hotelového a gastronomického managementu včetně pracovních pozic.

Schopnosti: Student je schopen vysvětlit odbornou terminologii a trendy v oboru.

Dovednosti: Student dovede uplatnit poznatky o klasifikaci ubytovacích zařízeních, daných kategoriích a jejich zatřídění ve vytváření nabídky služeb, dovede vysvětlit význam gastronomie, s ohledem na bezpečnost a zdraví a vhodně uplatnit gastronomii při sestavování nabídky a balíčků služeb.
Osnova
  • 1. Vývoj hotelnictví.
  • 2. Druhy ubytovacích zařízení, kategorizace ubytovacích zařízení
  • 3. Klasifikace ubytovacích zařízení v ČR a v zahraničí. Její význam a účel.
  • 4. Organizační struktura hotelu – vysvětlení pojmu, faktory, které ji ovlivňují.
  • 5. Hotelové úseky, jejich úkoly a personální obsazení.
  • 6. Integrační procesy v hotelnictví – terminologie hotelová skupina, hotelový řetězec, výhody a nevýhody.
  • 7. Smlouva o řízení a franchizing jako způsob provozování hotelu
  • 8. Systémy bezpečnosti v hotelu
  • 9. Organizace řídící hotelový průmysl v ČR a ve světě
  • 10. Vývoj gastronomie a její význam v cestovním ruchu.
  • 11. Gastronomická pravidla a jejich využití.
  • 12. Trendy v hotelnictví a gastronomii
  • 13. Prezentace případových studií.
Literatura
    doporučená literatura
  • KŘÍŽEK, F. – NEUFUS, J. Moderní hotelový management, 2. vyd. Praha: Grada, 2014. 224 s., ISBN 978-80-247-4835-1.
  • BERÁNEK, J. Moderní řízení hotelového provozu, 5. vyd. Praha: MAG Consulting s.r.o. 2016, 336 s. ISBN 978-80-86724-45-4.
    neurčeno
  • BUREŠOVÁ, Pavla a Blanka ZIMÁKOVÁ. Gastronomické služby - servis. 2010. ISBN 978-80-87411-06-3. info
  • Asociace hotelů a restaurací: Oficiální jednotná klasifikace ubytovacích zařízení ČR na léta 2015-2020, Praha, 2015
Výukové metody
Forma výuky - přednášky a individuální práce studentů. Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly
Student kombinovaného studia zpracuje případovou studii na vybrané téma
Metody hodnocení
Obsah předmětu: Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 26/9;
Semináře - 0/0;
Samostatná příprava -49/66;
Celkem – 75/75

Požadavky na zakončení: Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Případová studie 0/20
Písemný test 100/80 (otevřené otázky)
Minimální hranice pro úspěšné ukončení předmětu je 60 b.

Téma seminární práce pro kombinované studium: Mystery shopping vybraného hotelu

Hodnocení seminární práce:
Aktuálnost a jedinečnost max. 5 bodů
Splnění zadaného cíle max. 5 bodů
Analýza, vyhodnocení a navrhovaná řešení max. 10 bodů.
Informace učitele
Téma seminární práce: Mystery shopping hotelu
Obsah:
1. vchod – označení, čistota, (služby vrátného)
2. pozdravení, přivítání, komunikace s recepcí,
3. rychlost , odbornost a efektivita recepce, čekací doba při registraci a vyřizování požadavků klientů
4. uniformované služby v hotelu (jestli je hotel nabízí)
5. chování zaměstnanců, jejich vzhled, úprava
6. vybavení pokojů a interiér hotelu
7. kvalita služeb x cena
8. odhlášení z hotelu, správnost účtu, čekání na zaplacení
9. rozloučení, pozvání k další návštěvě
10. celkový dojem, spokojenost,
11. zájem o opakovanou návštěvu, doporučení k návštěvě

Délka: 3 - 5 stran A4 čistého textu, velikost písma 12 b, řádkování 1 – 1,15. Typ Times New Roman nebo Arial. Zarovnání do bloku.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: klicovy_predmet
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 3|3|3, celkem 9.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.